Våldsbejakande extremism måste omgående bekämpas!

L Haninge kräver kraftfullt agerande mot våldsbejakande extremism

Fredag 28 oktober 2016

Våldsbejakande extremism måste omgående bekämpas med demokratins fulla styrka. Den rödgröna koalitionen i Haninge med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet har trots påtryckningar från Liberalerna inte lyckats ta fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism i kommunen.

Redan förra hösten framkom uppgifter om 10 fall av återvändande IS-terrorister i kommunen. Detta föranledde den borgerliga oppositionen att den 4 december 2015 i en gemensam motion till fullmäktige begära att en plan mot våldsbejakande extremism tas fram. Efter snart ett år har ingenting hänt samtidigt som många andra kommuner i Sverige tagit fram handlingsplaner och strategier redan under 2015.

tobias-kvadrat– I vår kommun Haninge rekryteras unga till den autonoma vänstern, till högerextrema rörelser och till att resa till Mellanöstern för att begå terrorhandlingar i Daeshs namn. När vår frihet, demokrati och våra mänskliga rättigheter hotas har vi ett ansvar att reagera omgående och kraftfullt. Den våldsbejakande extremismen måste bekämpas med demokratins fulla styrka, konstaterar Tobias Hammarberg, gruppledare för Liberalerna i Haninge.

I motionen så föreslår Trepartialliansen i Haninge vad en strategi kring hur vi bemöter dessa hot bör innehålla.

Strategin mot våldsbejakande extremism består av sju delar

Brottslighet ska straffas

I röd-grön-rosa Stockholms stads förslag till strategi mot våldsbejakande extremism behandlas personer som rest ner för att kämpa för IS med silkesvantar. De ska få stödinsatser och hjälp med försörjning när de kommer tillbaka. Men det IS ägnar sig åt är folkmord, som är brottsligt enligt svensk lag oavsett var det utförs. Vi måste vara väldigt tydliga med att brott mot svensk lag aldrig får trivialiseras eller ignoreras.

Central samordning

Den våldsbejakande extremismen måste mötas med insatser från flera av civilsamhällets och kommunens delar, samt med specifik kunskap som inte finns hos kommunen i dag. Alliansegeringen tillsatte Mona Sahlin som nationell samordnare. I Haninge behövs en central samordnare som ser till att ingen expertis faller mellan stolarna eller att arbetet nedprioriteras.

Uppsökande verksamhet

Extremism utvecklas inte i ett vakuum. Av de fall där haningebor radikaliserats finns säkerligen flera fall där omvärlden hade kunnat reagera tidigare. Uppsökande verksamhet kan nå människor vars närhet inte orkar eller kan agera. Vidare kan uppsökande arbete stödja de personer, grupper eller institutioner som finns runt människor som riskerar att radikaliseras.

Lokalt kunskapslyft

Tecknen på att en eller flera personer är på väg att radikaliseras kan upptäckas tidigare om fler har kunskap om extremismens symboler, uttryck och idéer. De som möter Haninges unga, som lärare och fältassistenter, måste veta vilka riskfaktorer och tecken de ska hålla utkik efter och vart de kan vända sig. Haninge kommun måste erbjuda utbildning i dessa frågor.

Stöd avhopparverksamheter

Det är svårt att bryta med sociala sammanhang, livsmönster och idéer. I andra europeiska stöder och kommuner finns goda exempel på välfungerande avhopparverksamheter. De som väljer att lämna ett destruktivt sammanhang måste få det stöd som krävs för att inte återvända.

Kraftfullt anhörigstödsprogram

Anhöriga till Haningebor som är på väg in i eller som redan befinner sig i våldsbejakande miljöer måste reagera. Både innan och efter att den anhörige agerar för att rädda sin vän eller familjemedlem undan extremismen måste staden erbjuda det stöd och den information som krävs. Då kommer fler våga agera, trots risken det innebär.

Inga skattemedel till extremister

Kommunen ska stödja det ideella föreningslivet men ska inte finansiera våldsbejakande rörelser med skattemedel. Alla nämnder och bolag som tillhandahåller lokaler eller utdelar föreningsstöd måste genomlysa de verksamheter de finansierar och avbryta eventuella stöd till våldsbejakande extremism.

– Det ska inte råda något som helst tvivel om att Haninges föreningar ställer upp på tanken om allas lika värde. Annars fläckar odemokratiska föreningar ned alla de som ideellt arbetar för sammanhållning. Inga skattemedel ska gå till extremister, säger Tobias.

Följ Liberalerna i Haninge på Facebook!