Ambulanshelikoptern till Haninge?

Måndag 25 september 2017

Ambulanshelikoptern kan med fördel förläggas i Haninge kommun. Liberalerna i Haninge tog under förra mandatperioden initiativ till att försöka få Stockholms läns landstings ambulanshelikopterverksamhet till kommunen. Nu har den förhoppningsvis bara tillfälligt flyttats till Norrtälje från Värmdö under de kommande tre åren.

Ambulanshelikoptern är en strategisk resurs för att nå hela länet, både de centrala och yttre delarna. Den är verksam dygnet runt, året runt. Flygtiderna ända uppifrån Norrtälje till resten av länet är dock långa och förhoppningsvis är det bara en temporär lösning. I Haninge finns det flera bra alternativ till lokalisering.

Ambulanshelikoptern
Ambulanshelikoptern – kan med fördel förläggas i Haninge enligt Liberalerna Haninge

Haninge är en av de största och snabbast växande kommunerna i Stockholm och utsedd till en av åtta regionala stadskärnor i länet. Vi passerade nyligen 90 000 invånare vilket gör att vi hamnar på plats sex i storlek bland andra kommuner i Stockholms län. Haninge går från förort till stad. Nyligen invigdes den sjunde pendeltågsstationen och utvecklingen fortsätter i kommunen.