Äldreomsorg – Anförande budgetfullmäktige 2018

Måndag 11 juni 2018

Äldreomsorg – Anförande budgetfullmäktige 2018

Invånarnas egna val skapar de bästa förutsättningarna för utveckling. De viktigaste valen i livet ska göras av människorna själva. Lika självklart är det att finansieringen av de offentliga tjänsterna ska ske med skattemedel, men utförandet av välfärdstjänsterna kan göras av många olika aktörer. Liberalerna kommer fortsätta skydda och utöka människors valfrihet.

För äldre vill vi se satsningar för fler sociala aktiviteter. En sammanställning av 148 olika forskningsstudier visar att ofrivillig ensamhet skadar oss lika mycket som rökning och fetma. Social isolering ökar risken att dö i förtid. Liberalerna vill byta ensamheten mot gemenskap och se ett utökat samarbete för detta tillsammans med civilsamhället.

Liberalerna vill se en kvalitetssatsning på äldres måltider. Det måste vara möjligt att öka äldres inflytande över måltiderna i äldreomsorgen, exempelvis genom att kunna välja mellan olika maträtter.

Vi anser att varje människa har rätt att ha möjligheten att få komma utomhus varje dag. Medel avsätts för att i samarbete med föreningar och företag möjliggöra för fler att komma ut varje dag.

Stina Hallberg, fullmäktigeledamot Liberalerna Haninge

Mer om Liberalernas politik för en äldreomsorg med individen i centrum kan du läsa här.