Avslag för Liberalernas förslag om trygghetsvakter

Måndag 16 oktober 2017

Att kunna ta en promenad var man vill, när man vill – det är också frihet. Eller att utan oro vänta på bussen en sen kväll, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam från kompisen. Det är något som borde vara självklart för varje invånare här i Haninge, men så är det inte i dag. Tvärtom, har människors känsla av otrygghet ökat enligt den senaste nationella trygghetsundersökningen (NTU) från Brottsförebyggande rådet.

Liberalerna Haninge avsatte som enda parti pengar för ökad trygghet i form av trygghetsvakter i sin budget för 2018. Andra partier pratar gärna om det men inget har visat det i faktisk handling. Vi har också lämnat in en motion till kommunfullmäktige för att införa kommunala trygghetsvakter för att öka tryggheten i väntan på att polisen klarar av sitt uppdrag.

Svaret på motionen har nu kommit från styrande Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet och det är ett tydligt avslag. Kommuninvånarnas trygghet är inget som prioriteras av kommunledningen.