Bred överenskommelse om bostäder för ungdomar och nyanlända

L, KD, S, C och MP är överens om plan för anskaffning av bostäder för ungdomar och nyanlända

Måndag 21 november 2016

Liberalerna i Haninge har kommit överens med KD, S, C och MP om en plan för att höja tempot i anskaffningen av bostäder för nyanlända. I detta ingår också att andra grupper ska ges tillgång till de nya bostäderna. Vi vill ta vårt ansvar för nyanländas möjlighet till integration och etablering i Sverige.

Liberalerna stod tillsammans med övriga allianspartier i riksdagen bakom lagen om solidariskt mottagande. Vi anser att Haninge kommun i alla lägen ska eftersträva att efterleva de lagar som vårt land styrs av. Lagtrots är inte anständigt en rättsstat och kommunen måste vara ett föredöme inför sina invånare.

En utmaning som kommunen står inför är att garantera de nyanlända boende. Detta i en region där bostadsbristen är påtaglig. Med en regering som inte tar ansvar för bostadsförsörjningen måste kommunerna vara flexibla och kreativa. Den föreslagna planen kommer att bidra till att snabbare få fram fler bostäder, s.k. modulhus på tillfälliga bygglov om maximalt 15 år. Detta minskar trycket på övriga bostadsbeståndet. Det öppnar också upp för exempelvis ungdomar att lättare komma in på den ordinarie bostadsmarknaden.

Bostäderna måste inte användas för nyanlända och det är en fördel om även andra grupper av boende ges möjlighet att flytta in. En blandning av boende med olika bakgrunder och samspel mellan människor är generellt positivt för samhällsutvecklingen.

Partierna som står bakom överenskommelsen har idag också undertecknat ett gemensamt brev till bostadsminister Peter Eriksson (MP) och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Där uppmanar vi till ett skyndsamt agerande för att få till stånd liberaliseringar av reglerna för uppförandet av bostäder på tillfälliga bygglov. Vi uppmanar också att regeringen tar tag i frågor som underlättar för nyanlända att komma i arbete.

Tobias Hammarberg (L), gruppledare Liberalerna Haninge