Dags moderniserad könstillhörighetslag

Onsdag 20 september 2023

Liberalerna söker tillsammans med Moderaterna stöd i riksdagen för en moderniserad könstillhörighetslag. Med den nya lagstiftningen ska transpersoner enklare kunna byta juridiskt kön. Det är en viktig reform för frihet och förbättrade livsvillkor.

Sverige har länge varit ett föregångsland inom hbtqi-frågor och Liberalerna har varit drivande i dessa rättighetsfrågor. Fortfarande behövs dock viktiga reformer för att öka transpersoners frihet, inte minst måste människor enklare få sin könsidentitet erkänd. Danmark, Finland och Norge har redan gått före med förenklade vägar till byte av juridiskt kön.

För att ändra juridiskt kön behöver människor idag få en medicinsk diagnos fastställd, en process som ofta tar flera år. Vårt förslag innebär att lagstiftningen delas upp: bytet av juridiskt kön skiljs från kirurgiska ingrepp.

För att byta juridiskt kön ska det räcka med enklare utredning av exempelvis läkare eller psykolog för att Socialstyrelsen ska kunna fatta beslut. Åldersgränsen föreslås vara 18 år, eller 16 år för den som har sina vårdnadshavares medgivande. Fortfarande ska en större utredning krävas innan kirurgi görs för att kroppen ska stämma överens med könsidentiteten. Åldersgränserna där kvarstår.

Vi kommer tillsammans med M söka stöd för denna frihetsreform i riksdagen – en hantering som alla tre regeringspartier står bakom. Vi hoppas på brett stöd från riksdagens partier för nästa steg i arbetet för transpersoners frihet.

Lina Nordquist, Social- och sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Nicole Forslund, Gruppledare och kommunalråd (L)

Adam Simonsson, Ledamot kommunfullmäktige (L)

Mia Franzén, Ledamot kommunfullmäktige (L)