Ett stort kliv framåt för våra yrkesstuderande.

Onsdag 21 februari 2024

Vi har nått en imponerande milstolpe där 75% av eleverna på yrkesprogrammen har avslutat sina studier inom tre år. Detta resultat, som inte bara är en markant förbättring från 67% året innan utan även en överträffning av vårt mål på 72% för 2026, ger oss anledning till firande. Det är ett ljusande exempel på effekterna av vår dedikerade utbildningspolitik och vårt engagemang för framtiden för våra ungdomar. Samtidigt som detta enstaka års framgång ger oss mycket att vara stolta över, är det viktigt att komma ihåg att vårt arbete måste fortsätta långsiktigt. Att uppnå goda resultat över tid kräver ett oavbrutet fokus på utbildningskvalitet och tillgänglighet. Det är genom denna uthållighet och dedikation som vi kan säkerställa bestående framgångar för alla elever.

– ”Att tidigt ha uppnått och till och med passerat vårt mål är ett fantastiskt erkännande av vårt kollektiva engagemang och den tro vi har på varje ung individs möjligheter. Det är otroligt belönande att bevittna hur våra ansträngningar omsätts i konkreta framsteg. Vår ambition är att ständigt förfina och utveckla en utbildningsmiljö där varje ung person ges utrymme att växa och nå sina mål.” säger Adam Simonsson (L), ordförande gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden

Varför sätter Liberalerna alltid skolan först? För oss är utbildning grundläggande för individens möjligheter i livet. Genom att investera i och förbättra utbildningsväsendet säkerställer vi inte bara att ungdomar är väl förberedda för arbetsmarknaden, utan vi lägger också grunden för ett starkare och mer konkurrenskraftigt samhälle. Vår framgång i att öka examensfrekvensen inom yrkesprogrammen är ett tydligt exempel på hur rätt politiska beslut och åtgärder kan skapa verklig förändring.

#LiberalernaHaninge Nicole Forslund (L)