Budgetfullmäktige – Flytta inte Söderbymalmsskolan!

Onsdag 13 juni 2018

Budgetfullmäktige Haninge kommun 2018

I måndags var det budgetfullmäktige i Haninge. Efter långa debatter och votering så antogs slutligen kommunledningens förslag till budget. Liberalerna föreslog i sin budget rejält mer resurser till skolan och förskolan än kommunledningen. Bland annat för att kunna göra en rejäl höjning av elevpengen och för att kunna minska barngruppernas storlek i förskolan. Pengar som verkligen skulle ha behövts för att höja kvaliteten och resultaten i Haninges skolor och förskolor.

Politik handlar om att prioritera

Liberalerna i Haninge sätter skolan först. Skillnaden mellan vad vi vill satsa på skolan och de andra partier som värnar fullmäktiges mål om minst 2 % överskott är som följer; Kristdemokraterna 35 mnkr mindre, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet 44 mnkr mindre, Moderaterna 48 mnkr mindre och slutligen Sverigedemokraterna hela 65 mnkr mindre. Det är alldeles tydligt att det finns ett parti vars fullkomligt oansvariga politik skulle rasera Haninges skola på ett år och få de skattebetalare som har barn i skolan att flytta från kommunen.

Skolan först

Liberalernas mål är att öka varje människas frihet. Därför är skolan vår viktigaste fråga. Utbildning skapar valmöjligheter och livschanser. Det finns ingen bättre integrationspolitik än en bra skola, det finns inget bättre sätt att bekämpa brottslighet än genom en bra skola, det finns ingen bättre jobbpolitik än en bra skola, det finns ingenting som skapar mer trygghet än en bra utbildning. Det finns helt enkelt ingenting som är mer värt att investera i för vår kommun än i en bra skola. Därför sätter Haninges liberala parti skolan först. Det är logiskt och det enda rimliga.

Rusta upp skolgårdarna

Barn som rör på sig mår bättre, koncentrerar sig bättre och klarar sig bättre i skolan. Därför vill Liberalerna Haninge investera 150 mnkr i våra skolgårdar så att dessa blir roligare och lockar eleverna till lek, spel och rörelse.

Slutligen, det är nu fullkomligt uppenbart att Socialdemokraterna, Miljöpartiet, och Centerpartiet tänker gå vidare med planerna på att flytta Söderbymalmsskolan till Riksäpplet/KTHs gamla lokaler. I deras budget har man nu tagit bort posten om upprustning av Söderbymalmsskolan. Liberalerna var det enda parti som redan i kommunstyrelsen sa nej till denna vansinniga idé och vi har inte ändrat uppfattning.

I september är det val, sedan dröjer det fyra år fram till nästa val. Det är en tredjedel av en elevs skoltid. Vi har inte tid att vänta. Barnens framtid är här och nu.

Tobias Hammarberg, gruppledare Liberalerna Haninge