För varje barns rätt till en trygg och bra barndom

Måndag 20 november 2023

På Barnkonventionens dag tar vi oss tid att reflektera över vårt ansvar och vårt åtagande att skydda och främja barns rättigheter. I Haninge kommun har dessa principer länge varit mer än bara riktlinjer; de är en del av vår vardag och genomsyrar våra verksamheter.

Barnets Bästa i Centrum: I Haninge arbetar vi utifrån barnkonventionens principer för att säkerställa att varje barn får uppleva en trygg och givande barndom. Våra skolor, fritidsaktiviteter och sociala tjänster är utformade med barnets bästa i åtanke, vilket säkerställer att varje barn känner sig värderat och hört.

Liberalernas Roll och Vision: Som liberaler har vi drivit flera initiativ för att förbättra barns livskvalitet och säkerhet. Vi är stolta över det arbete som startades under förra mandatperioden, men vi är långt ifrån nöjda. Vår vision är att stärka barnens position i samhället ytterligare, genom att öka deras möjligheter till delaktighet och inflytande.

Pågående och Framtida Initiativ: Vårt arbete för barnen slutar inte här. Vi planerar för nya projekt och policyförändringar som ytterligare ska förbättra barns rättigheter och välbefinnande. Detta inkluderar ökat fokus på barns psykiska hälsa och utbildningsmöjligheter.

Vi uppmanar alla i Haninge att engagera sig i barnrättsfrågor. Delta i våra evenemang, stöd våra initiativ, eller bli bara mer medvetna om barns rättigheter. Vi tackar alla som bidrar till barnrättsarbetet i Haninge. Tillsammans ser vi fram emot en framtid där varje barn kan växa upp i en värld där deras rättigheter inte bara är erkända, utan aktivt skyddade och främjade.

Nicole Forslund (L), Kommunalråd med ansvar för barnrättsfrågor

Läs på mer om dina rättigheter som barn och ungdom:https://www.haninge.se/omsorg-och-stod/stod-till-barn-och-ungdomar/dina-rattigheter/