Fortsatt satsning på Haninges fritidsgårdar

Liberalerna fortsätter satsa på Haninges fritidsgårdsverksamhet

Torsdag 27 januari 2022

Alla unga har idag inte lika stor tillgång till fritidsaktiviteter. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors (MUCF) har som en del i uppföljningen av de kulturpolitiska målen publicerat rapporten Goda levnadsvillkor för många, men inte för alla. Ung idag 2021. Rapporten visar att de vanligaste hindren för unga att ta del av fritidsaktiviteter är att de inte har tid på grund av skola eller arbete, att aktiviteten är för dyr, att aktiviteten upplevs vara för svår eller att det är svårt att ta sig till aktiviteten. Haninges öppna fritidsverksamhet fyller här en viktig funktion när det kommer till ungas möjlighet att ta del av fritidsaktiviteter.

– Det är självklart att alla barn och unga, oavsett bakgrund, hur mycket pengar dina föräldrar har i plånboken eller andra förutsättningar ska ges samma möjlighet till en aktiv fritid i Haninge. Jag är stolt över de beslut som fattats av idrotts- och fritidsnämnden den här mandatperioden där vi skapat förutsättningar och tillfört de resurser som krävs för att utveckla våra verksamheter till att möta fler ungdomar och ett mer jämställt deltagande.

Redan 2019 fattades det första beslutet i idrotts- och fritidsnämnden för att påbörja en omfattande utvecklingsinsats av Haninges öppna fritidsverksamhet. Under 2020 bedrev kultur- och fritidsförvaltningen  ett omfattande projektarbete för att ta fram förslag till nya arbetssätt och verksamhetsinriktningar i  kommunens öppna fritidsverksamheter. Projektet genomfördes tillsammans med referensgrupper bestående av barn och unga, föreningar och ungdomsorganisationer. Ambitionen är att stärka kvalitén så att den bättre svarar på de ungas önskemål och behov idag, nå en betydligt högre andel ungdomar i Haninge samt uppnå jämställdhet.

Sedan 2020 har fritidsgårdarna tilldelats ökade resurser årligen för att stärka befintliga verksamheter men också implementera nya verksamhetsområden som kompletterar kommunens fysiska fritidsgårdar. Bland annat en digital mötesform, en mobil verksamhet och en verksamhet som riktar sig för den äldre målgruppen ungdomar.

I 2022 års budget utökas idrotts- och fritidsnämndens budget med historiska 19 miljoner kronor. Av dessa avsätts medel till bland annat fortsatt utveckling av befintliga fritidsgårdar, en ny fritidsgårdssatsning i Jordbro med fokus på innovation och digitalt skapande samt permanentat kommunens 6 fältassistenter som jobbar utåtriktat och uppsökande.

– Fritidsgårdarna är viktiga platser som erbjuder trygga och tillgängliga aktiviteter med kompetenta vuxna förebilder där du som ung kan delta utan krav på prestation eller pengar. Det är viktigt att fritidssysselsättningen finns där ungdomarna befinner sig. Idag ser det annorlunda ut än vad det kanske gjorde för 10 år sedan. Haninge ligger nu i framkant när det kommer till att utveckla nya arbetssätt och verksamhetsinriktningar. Säger Nicole Forslund, ordförande- i idrotts och fritidsnämnden.

I Haninge finns det 8 stycken fritidsgårdar, 7 i kommunal drift och en i föreningsdrift:

Nicole Forslund (L), ordförande i idrotts- och fritidsnämndenNicole Forslund (L), ordförande i idrotts- och fritidsnämnden