Gymnasiebehörigheten ökar – Skolresultaten i Haninge bättre

Tisdag 27 augusti 2019

Nu har det gått 9 månader sen den styrande ledningen (L, KD, C och S) tog över rodret i Haninge kommun. Mitt i  har följt upp en av kommunvalets viktigaste valfrågor, skolan.

Som tidigare rapporterats går det bättre för Haninges elever. Gymnasiebehörigheten hos eleverna i årskurs 9 har ökat från 83 procent till 86,3 procent under det gångna året. Tobias Hammarberg (L) ordförande i grund- och förskolenämnden har tidigare kommenterat de positiva resultaten:

-Vi har brutit trenden och vi är på rätt riktning. Det är jag jätteglad för!

Andelen behöriga lärare har också ökat under senaste året men i jämförelse med övriga Stockholms län ligger Haninge kommun fortfarande efter.

Tobias Hammarberg (L) kommenterar lärartätheten:

-Givet den starka tillväxt Haninge befinner sig i och den stenhårda konkurrensen om personal till skolorna så ser det bättre ut än förväntat. Lärarbehörigheten är överlag konstant trots att Haninge växer så snabbt. Vi är inte nöjda, vi jobbar hårt, hela kommunen för att öka personaltätheten.

Liberalerna har länge drivit frågan om lärarassistenter. Lärarassistenterna kan avlasta lärarna med administrativa arbetsuppgifter, vilket är en återgärd för att öka kvalitén och lärarbehörigheten. ´Tack vare Liberalernas medverkan i Januariavtalet får Sveriges skolor 475 miljoner kronor årligen för att anställa lärarassistenter. För Haninge blir det 30-40 personer.

Skolan först

För Liberalerna är kunskapskolan sättet att ge alla barn en chans att hitta sin väg och uppnå sin dröm, även om starten ser olika ut. Liberalerna är – och har alltid varit – skolpartiet. Vi älskar kunskap helt enkelt, eftersom det är biljetten till ett liv som man styr över själv.

Heja lärarna

Läraryrket ska vara ett välavlönat och attraktivt akademikeryrke som lockar de som är bäst lämpade. Lärare ska kunna känna stolthet över sitt yrke och ha goda förutsättningar i vardagen. Skickliga lärare ska ha hög lön och tydliga karriärvägar.

Läs mer om Liberalerna och skolan här