Företagsklimatet behöver bli bättre

Haninge behöver politiker som tror på företagande

Tisdag 26 september 2017

Företagsklimatet i Haninge kan och behöver bli bättre. Idag presenterade Svenskt Näringsliv sin ranking över förutsättningarna för var det är bäst att driva företag. Haninge hamnar på plats 125 i landet. Under förra mandatperioden då Alliansen styrde i Haninge pendlade kommunen mellan platserna 89 och 66. På nationell nivå nås en ny bottennivå.

Fortfarande ser företagen i Haninge ingen ljusning under den nuvarande politiska ledningen. Bara en sådan sak som att jag själv var tvungen att googla för att ta reda på vilket kommunalråd som är ansvarigt för näringslivsfrågorna är väldigt talande, säger Tobias Hammarberg, gruppledare för liberalerna i Haninge.

Företagarnas uppfattning om kommunpolitikernas attityd till företagande rasar i rankingen med hela 42 platser ner till plats 204 samtidigt som tjänstemännens attityd till företagande faller till plats 192. Företagsklimatet i kommunen måste bli bättre.

Liberalerna har lagt flera motioner i fullmäktige för att förenkla och förbättra förutsättningarna för företagen men det räcker inte att ett oppositionsparti vill mer utan kommunledningen och andra partier måste också visa att de inte är nöjda med hur det ser ut idag, avslutar Hammarberg (L).

Liberalerna vill inte att människors drömmar ska stoppas av onödig byråkrati. Vi vill göra det enklare att starta och driva eget företag. Det är genom företagens möjlighet att växa som jobb skapas. Fler jobb i växande företag betyder nya livschanser för individer, minskat utanförskap och i förlängningen ökade skatteintäkter. Det i sin tur finansierar den gemensamma välfärden. Företagsklimatet i Haninge måste därför bli bättre.