Haninge rasar i Lärarförbundets årliga skolranking

Under socialdemokratisk ledning så rasar nu Haninges skolor i Lärarförbundets årliga ranking.

Måndag 3 oktober 2016

Socialdemokraterna i Haninge gick till val med löfte om att lyfta Haninges skolor. Halvvägs in i mandatperioden med mörkrödgrönt styre ser vi den katastrofala utveckling som det har inneburit. Idag kom Lärarförbundets ranking av skolkommuner. Det finns mycket att diskutera kring undersökningens metoder och viktning. Samtidigt så är det ändå lika för alla kommuner. För Haninge är Lärarförbundets skolranking sannerligen en nattsvart läsning.

Det man från socialdemokraterna gick fram med hårdast i valrörelsen var ökad lärartäthet. På två år så har den mest prioriterade satsningen renderat i ett lyft från plats 284 till 283 av 290 kommuner. Alltså en placering. Många väljare som la sin röst på socialdemokraterna borde känna sig fullkomligt grundlurade. Socialdemokraterna har aldrig under mandatperioden lagt fram en budget som avsatt mer resurser till grundskolan än Liberalerna.

Vidare går att läsa i Lärarförbundets ranking att kommunens totala skolranking faller från plats 275 till 284. Ranking för resurser till skolan faller från plats 213 till 251, andelen utbildade lärare är sämst i landet och rankingen för friska lärare rasar från plats 184 till 243! Rankingen för kommunens förmåga att leva upp till gällande avtal rasar från den hedrande platsen 11 till plats 98. Andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9 faller från plats 207 till 217. Andelen elever som är godkända i alla ämnen i åk 9 justerat efter förutsättningar är en dyster läsning. Förra året parkerade kommunen på plats 141 och har på ett år fallit 44 platser ner till plats 185.

Behövs handlingskraft

img_0915Istället för att ta tag i de många akuta frågor som måste upp på bordet skriver kommunstyrelsens ordförande Meeri Wasberg (S) på sin facebooksida att politiken inte ska vara ”klåfingrig” och avstå från olika ”hittepå” inom skolan. Det är självklart att en förvaltning inte ska översköljas av politiska förslag i panik. Passivitet istället för handlingskraft är dock knappast heller en framgångsfaktor i rådande läge. Med dagordningar som den på bilden intill så vore det önskvärt att grund- och förskolenämndens socialdemokratiske ordförande Maria Fägersten, stöttas i att agera istället för att hållas tillbaka. Särskilt när skolans utveckling går åt fel håll.

Liberalerna har lagt fram ett antal förslag för en bättre skola i Haninge. Exempelvis har vi lagt förslag för att minska lärares administrativa arbetsbörda för att de ska kunna fokusera mer på elever och lärande och vi har också drivit på för mer rörelse i skolan. Elever som mår bra fysiskt och rör på sig presterar bättre på lektionerna.

Det är lätt att konstatera att skola inte är socialdemokratisk paradgren. Lärarförbundets skolranking bekräftar detta.

Tobias Hammarberg (L)