Haningealliansen stödjer utveckling av öppna förskolor och fler familjecentraler i kommunen

Replik på Vänsterpartiets debattartikel öppna förskolor och familjecentraler

Måndag 13 maj 2024

I det senaste numret av Mitt i Haninge skrev tre lokala företrädare för Vänsterpartiet att de vill etablera öppna förskolor i fler kommundelar samt inrätta familjecentraler i Brandbergen och Jordbro.

Vi i Haningealliansen är positiva till att öppna förskolor etableras i fler delar av kommunen då de utgör en viktig resurs för både barn och föräldrar; De främjar barns utveckling och erbjuder föräldrar en plats att träffas och utbyta erfarenheter med varandra. Öppna förskolor är särskilt viktiga för nyanlända föräldrar, då de fungerar som en viktig kontaktyta med det svenska samhället. Med detta sagt ser inte vi i den politiska ledningen att öppna förskolor nödvändigtvis måste drivas i kommunal regi.

Gällande familjecentraler delar Haningealliansen åsikten att det bör etableras fler av dessa i kommunen, särskilt i de utsatta områdena Brandbergen och Jordbro. Detta är något som vi upprepade gånger har framfört vid möten med regionen, där Vänsterpartiet ger passivt stöd till det socialdemokratiskt ledda vänsterstyret.

Det är utmärkt att det råder enighet här i kommunen om vikten av fler familjecentraler. Dock måste det konstateras att trots en chockhöjning av regionskatten och prognostiserade överskott har regionen inte visat intresse för att etablera fler familjecentraler i Haninge. Nu är det upp till bevis för Vänsterpartiet i Haninge att få med sig sitt parti på regional nivå och resten av vänsterstyret. Vi i Haningealliansen är beredda att göra vår del för att få på plats fler familjecentraler i kommunen.

Sven Gustafsson (M)

Nicole Forslund (L)