Skolrockad beslutad. Liberalerna motsätter sig beslutet.

Fredag 4 maj 2018

Skolrockad beslutad. Vid kommunstyrelsens sammanträde i december beslutade socialdemokraterna, moderaterna, sverigedemokraterna, miljöpartiet, centerpartiet och kristdemokraterna om att ge kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att flytta Söderbymalmsskolan till Riksäpplet 2 samt att ta fram ett hyresavtal. Liberalerna var det enda parti som röstade för att avslå förslaget. Det finns många goda skäl till att inte gå vidare med dessa planer.

Konsekvensanalys saknas

Beslutet har fattats enbart utifrån ett ekonomiskt underlag. Ingenting om hur verksamheterna, eleverna och personalen skulle påverkas av flytten finns beskrivet. Redan innan beslutet i kommunstyrelsen togs borde en mycket mer omfattande konsekvensanalys ha gjorts.

Underlaget som presenterades visade att det är troligt att det redan efter cirka 20 år blir dyrare att hyra lokaler i Riksäpplet än att bygga en ny skola. Då hade man ändå räknat med den höga genomsnittsräntan för perioden på 4,5 %. Liberalerna vill att varje skattekrona ska användas så effektivt som möjligt. Vi ska inte fatta beslut som skjuter kostnaderna på framtiden.

Skolrockad som är negativ för skolstrukturen

Denna skolrockad slår sönder skolstrukturen i Handen. Området får två F-6 skolor ett par hundra meter ifrån varandra på två platser. Många elever kommer få väldigt långt till sin skola. Spridningen av skolor blir obefintlig.

Förslaget innebär en helt ny modell för storleken på våra skolor. Någon diskussion kring detta har aldrig förts. Vad vi kan se så väljer elever och föräldrar ofta bort stora skolor till förmån för mindre. Det finns en överhängande risk att kommunen tecknar ett långt och kostsamt hyresavtal för att sedan stå med en halvfull och oekonomisk skola. För att skydda beslutet om stora skolor och för att se till att skolorna fylls är det troligt att nyetablering av friskolor kommer motarbetas så att elever och föräldrar mot sin vilja tvingas till de stora skolorna. Möjligheten för kommuninvånarna att bestämma mer över sina egna liv minskar.

Saknas ytor för idrott, lek och rörelse

I förslaget förs ett resonemang kring byggandet av en idrottshall. I en skola med nästan 1000 elever kommer det behövas två idrottshallar om undervisningen ska hålla kvalité. Idag används Söderbymalmsskolans hall oavbrutet från klockan 8.00 till 16.00 varje skoldag för skolans cirka 500 elever som ska ha idrott. Med 1000 elever som ska ha idrott behövs det två hallar.

Idrottshallar kommer inte finnas klara när verksamheten är tänkt att starta.

Skolgård och ytor för lek och rörelse är minimala. Det går helt emot tidigare fattade beslut om ökad rörelse i skolan. Med små ytor och många elever som ska dela på dessa finns det anledning att tro att elever ganska snart kommer att sluta ta sig ut på rasterna utan väljer att stanna inne vilket   kan leda till stök och oro inne på skolan.

I rapporter till nämnden har de framkommit att det finns problem med bristande studiero och trygghet på Haninges skolor. Hur stora skolor med ökad anonymitet och minskad kännedom om varje elev skulle leda till förbättringar inom dessa områden kan diskuteras.

Söderbymalmsskolans populära fotbollsinriktning kommer att möta stora utmaningar då det inte finns någon fotbollsplan i närheten av Riksäpplet.

Exploatering det primära skälet?

Förslaget till denna skolrockad att flytta Söderbymalmsskolan till Riksäpplet och därefter Runstensskolan till Söderbymalm ska också ses i ett annat ljus. Flera partier har uttryckt att man vill komma åt Runstensskolans tomt för att där bygga butikslokaler och bostäder. Det handlar i grund och botten alltså inte om att göra skolorna i Haninge bättre utan att komma åt Runsstensskolans tomt för exploatering.

Utbildning och lärande är den viktigaste faktorn för att ge människan möjlighet att leva i frihet. Det ger människan möjlighet att, utifrån sina egna förutsättningar, förbättra sin livssituation. Därför prioriterar liberaler alltid skolan och därför kan vi inte acceptera förslag till skolrockad som försämrar skolan i Haninge.

Tobias Hammarberg, Gruppledare Liberalerna Haninge