SRV – Liberalerna lämnar styrelsen

Tisdag 31 oktober 2017

Liberalerna är mycket kritiska till det Socialdemokratiska agerandet i SRV:s styrelse. På ett kuppartat sätt har man avsatt VD:n Kajsa Hedberg.

Genom att Birgitta Mörk (S) utnyttjade sin utslagsröst som ordförande vid röstsiffrorna 4 -4, fick man igenom beslutet. Liberalerna anser att det är olyckligt att Hedberg inte har fått möjlighet att fullt ut bemöta de rykten som riktats mot henne av några få visselblåsare. Det är extra anmärkningsvärt då hela styrelsens utvärdering av Hedbergs arbete våren 2017 var mycket positivt.

Björn Hammar (L)

– Styrelsearbetet har blivit alltför politiserat under nuvarande presidium. Därför väljer jag att idag avgå från styrelsen, meddelar Björn Hammar, Liberalernas representant i SRVs styrelse.

Så sent som den 18 maj uttrycktes att Hedberg har styrelsens förtroende att driva arbetet och vidta de operativa och organisatoriska åtgärder som krävs för att nå satta mål. Hon har tillsammans med sin personal lyckats att skapa ett resultat som överträffar plan och samtidigt effektiviserat organisationen.

De fackliga representanterna i styrelsen – Transportarbetarförbundet och Ledarna – har uttalat sitt fulla stöd för Kajsa Hedberg. Personalrepresentanten från Transportarbetareförbundet har därutöver uttryckt att nuvarande ordförande Birgitta Mörk inte bör sitta kvar. Detta då denne anser att Mörk inte arbetar för SRV:s bästa. Socialdemokraten Staffan Holmberg, andre vice ordförande i SRV:s styrelse, som så sent som i våras lyfte fram Hedbergs framgångsrika arbete, har nu plötsligt bytt fot och sparkat den han då ansåg vara en framgångsrik VD. Detta får svåra konsekvenser för bolaget utveckling och stora extrautgifter tillkommer i form av fallskärm och kommande höga rekryteringskostnader för en ny VD.

Förtroendet förbrukat

Liberalerna har i och med den senaste tidens agerande inget förtroende kvar för de socialdemokratiska och miljöpartistiska ledamöterna i styrelsen. Därför uppmanar vi samtliga ledamöter i styrelsen att ställa sina platser till förfogande inför kommande bolagsstämma.

Vidare uppmanar vi ägarkommunerna att kritiskt se över lämplig representation inför kommande bolagstämma vid tillsättning av styrelse.

– Avfallshanteringen i de fem ägarkommunerna måste fungera. Styrningen av bolaget kan därför inte lämnas över till personer som inte har bolagets och invånarnas bästa för ögonen, säger Björn Hammar.

Om SRV

SRV återvinning är ett aktiebolag ägt av fem kommuner på Södertörn: Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn. Kommunerna har gett SRV i uppdrag att sköta insamling och hantering av hushållssopor. Det är även SRV som fakturerar dessa tjänster.