LIBERALERNA SATSAR PÅ SKOLBIBLIOTEKEN

Måndag 21 mars 2022

Grund- och förskolenämnden har fattat beslut om en ny biblioteksplan som ska gälla i Haninge kommun. Skolbibliotek är en viktig del i att tillgodose elever goda möjligheter att främja sitt läsande.

– Den nya biblioteksplanen kommer kartlägga kommunens skolbibliotek så att vi därefter vet vilka skolor som är i störst behov av stöd. Skolbibliotek är en viktig del av bildning och informationssökning. Vi vill ge bra förutsättningar till haningebornas livslånga läsande, säger ordförande i grund- och förskolenämnden Tobias Hammarberg Liberalerna

I den nya planen läggs fokus på att förtydliga skolbibliotekens roll. Skolbibliotekens roll ska vara att stärka elevernas läsande och medie- och informationskunnighet. För att kunna fungera som samhällsmedborgare är det viktigt att elever lär sig kritisk informationsinhämtning, för att kunna delta i det demokratiska samtalet. Vidare lyfts att elever med behov av extra stöd ska prioriteras.

Även behovet av samverkan lyfts i den nya planen. En satsning görs för att starta ett biblioteksnätverk för skolorna och ett ökat samarbete med folkbibliotek och andra skolverksamheter för att skapa läsfrämjande insatser som ökar läsandet och läsförståelse hos samtliga elever i Haninge kommun.