MENINGSFULL FRITID

Onsdag 23 mars 2022

Nicole Forslund – Liberalerna, ordförande i idrotts- och fritidsnämnden, har nyligen varit på besök hos Taekwondo Klubb Viking som i samarbete med Haninge kommun och Riksidrottsförbundet bedriver projektet Meningsfull fritid.
– För mig som liberal och ordförande i idrotts- och fritidsnämnden är en av de viktigaste uppgifterna i mitt arbete att se till att genom samverkan med det lokala föreningslivet nå de unga som idag står längst ifrån en meningsfull fritid och ett idrottsrikt liv. Vi vet att unga som deltar i fritidsaktiviteter generellt presterar bättre i skolan, det ökar tryggheten och det stärker individens personliga utveckling. Den här verksamheten går helt i linje med det arbete som bedrivs för att nå målet att alla barn och unga i Haninge ska känna att det har tillgång till en aktiv och meningsfull fritid, oavsett vem du är eller vart du kommer ifrån. Säger Nicole Forslund (L), ordförande i idrotts- och fritidsnämnden.
Meningsfull fritid erbjuder strukturerad fritidsverksamhet för unga tjejer i åldrarna 12-19 år under eftermiddagar och kvällar för de som annars inte deltar i strukturerade aktiviteter och löper risk för att hamna i riskmiljöer. Verksamheten stärker unga tjejers roll inom idrotten, ökar självkänsla, bidrar till gemenskap och trygghet.
– Jag är djupt imponerad över det engagemang som finns i den här föreningen och alla de tjejer som deltar och tillsammans utvecklar verksamheten. Säger Nicole Forslund (L).
Samverkan mellan kommun och det lokala föreningslivet är en omistlig del i arbetet för att fler barn och unga ska känna tillgång till en meningsfull och trygg fritid. Liberalerna kommer fortsätta driva på för långsiktigt och stabilt stöd till föreningslivet och mer riktade insatser för de unga som idag står långt ifrån ett idrottsrikt liv.