Byt ensamhet till gemenskap

Mer sociala aktiviteter för Haninges äldre

Fredag 24 augusti 2018

Ofrivillig ensamhet – en av den enskilt största faktorerna till ohälsa.

Känslan av ensamhet leder med tiden till kännbara fysiska konsekvenser. Ensamma människor söker oftare sjukvård. Den kan göra oss deprimerade. Våra kroppar får svårare att hantera bakterier och virus. Fysisk smärta blir svårare. Den kan rentav vara en av de största enskilda faktorerna som påverkar vår hälsa: En sammanställning av 148 olika forskningsstudier visar att ofrivillig ensamhet skadar oss lika mycket som rökning och fetma. Social isolering ökar risken att dö i förtid.

Liberalerna vill byta ensamheten mot gemenskap. Civilsamhället har en dubbel roll här, en viktig roll både för att engagera människor i föreningslivet och för att hjälpa och stötta utsatta människor. Vi vill ge ideell sektors föreningar och frivilligorganisationer goda förutsättningar att inkludera och engagera fler, både för att förändra sin egen situation och för att hjälpa andra.

Liberalerna vill därför på nationell nivå se en nationell strategi mot social isolering där olika samhällssektorer som stadsplanering, vård och omsorg, kultur och civilsamhälle ingår. Förslaget finns i rapporten ”Ingen ska behöva dö ensam”. Mer information kan du läsa här.