Stärk individen och motverka parallellsamhällen.

Söndag 5 augusti 2018

Parallellsamhällen ska motverkas och individen stärkas. De människor som under årens lopp kommit hit från andra länder, oavsett om de flytt eller sökt sig hit av andra skäl, har gjort Haninge rikare. Det finns en oerhörd potential i att människor kommer till Haninge. En liberal integrationspolitik ger var och en de verktyg som behövs för att växa, försörja sig själv och fullt ut delta i det svenska samhället. Vi utgår ifrån varje människas potential och egna ansvar och att alla vill anstränga sig för att bli del av Haninge.

Liberal integrationspolitik handlar också om att befästa de liberala och demokratiska värderingar som präglar vårt land. Liberaler värnar alltid individen före kollektivet. Ingen människa ska av sin omgivning hindras att utöva de självklara rättigheter och möjligheter som gäller lika för alla i hela landet. Vi kan aldrig acceptera framväxten av parallellsamhällen. Alla individer måste få stöd mot kollektiva förtryckande strukturer.

Det här vill vi göra:

• Ställa tydligare krav på att delta i SFI-undervisningen.
  • Individanpassa SFI-undervisningen mer utifrån varje individs förutsättningar.
  • Företagande måste ses som en naturlig försörjningsväg för nyanlända i Haninge.
  • Stödja individen mot kollektiva förtryckande strukturer.
  • Arbeta för ökat samarbete med föreningslivet.
  • Förbättra samhällsorienteringen till omfång och innehåll och behandla viktiga principer för vårt demokratiska, sekulära och jämställda samhälle.