Se alla

Nej till höjda trängselskatter

Måndag 23 oktober 2017

Trafikverket har på uppdrag av Sverigeförhandlingen utrett olika förändringar av trängselskattesystemet i Stockholm. En överenskommelse träffades mellan Sverigeförhandlingen och vissa regionala parter i april 2017. Som en del i att finansiera kollektivtrafikinvesteringarna ingår att justera trängselskatten i Stockholm.

Att Sverigeförhandlingen lägger fram finansieringslösningar som drabbar samtliga kommuners invånare, kan komma att minska legitimiteten för det redan ifrågasatta systemet med trängselskatter.

De styrande i S, MP och C blundar för att Sverigeförhandlingen, där Haninge inte ingår, lägger fram förslag om ökad beskattning av Haningebor. Istället för att stå upp för invånarna i kommunen så väljer de att sitta tyst i båten. Jag ser fram emot att byta mot ett modigare styre efter valet, säger Tobias Hammarberg, gruppledare för Liberalerna i Haninge.

Trängselskatter förstärker den regionala obalansen

Kommuner söder om Saltsjö-Mälarsnittet har en lägre andel av statliga infrastruktursatsningar men fler invånare. Tydliga exempel på detta är de orimliga fördröjningarna av Tvärförbindelse Södertörn. Ett av de viktigaste nationella infrastrukturprojekten för att knyta ihop regionen. Samtidigt finns merparten av arbetsplatserna samt stora och viktiga samhällsinstitutioner i staden eller norr därom. Detta har ytterligare bidragit till att företag i högre utsträckning valt att etablera sig i norrort och obalansen i regionen har stärkts.

Sverigeförhandlingen föreslår att trängselskatten kommer att höjas markant vilket drabbar många i Haninge utan att vi får något tillbaka, vilket är helt oacceptabelt, fortsätter Hammarberg (L). 

Den regionala obalansen innebär att bilpendlare i Haninge och på Södertörn drabbas hårt av den kraftigt föreslagna höjningen av trängselskatten. Om Stockholm ska bibehålla sin styrka som gemensam arbetsmarknadsregion måste den djupa obalansen byggas bort istället för att förstärkas.

De trängselskatter som boende i Haninge betalar riskerar i slutändan att hamna i satsningar på kollektivtrafik i staden eller norrort. Det är en utveckling som vi inte kan stå bakom utan kraftfullt måste markera emot, avslutar Hammarberg (L).