Nicole Forslund (L) budgetanförande 2023-11-27

Måndag 27 november 2023

Ordförande, ledamöter och åhörare

I juni på budgetfullmäktige var vi flera företrädare som stod här i talarstolen och pratade om de utmaningar som Haninge kommun står inför, precis som övriga landet, på grund av det ekonomiskt ansträngda läget.

Osäkra prognoser, inflation, kostnadsökningar med mera är bara några av de utmaningar som vi har att hantera framöver.

Trots ett ekonomiskt ansträngt läge med mindre marginaler än tidigare har vi i Haningealliansen en budget för 2024 som tydligt tar avstamp i vår politiska plattform där vi pekar ut de fyra mest prioriterade fokusområden för den här mandatperioden. Vi har under det här gångna året påbörjat den tydliga prioriteringen med tryggheten som alltid ligger högst upp på dagordningen. Vi sätter skolan först och vi ska som kommun fortsätta att växa, i balans.

Den senaste prognosen för skatter och generella statsbidrag för år 2024 innebär en intäktsökning med cirka 61 mnkr mer än vad som beslutades för Mål och budget 2024-2025 vid budgetfullmäktige innan sommaren.

Ordförande, ingen investering för framtiden är viktigare än skolan. Framtiden börjar i klassrummet. Skolan ger oss förutsättningarna att ta makten över våra egna liv och det finns inget bättre vaccin mot kriminalitet eller utanförskap som en fungerande skolgång.
Liberalerna är stolta över att vi tillsammans med våra samarbetspartier i Haningealliansen, i ett ekonomiskt ansträngt läge och med osäkra prognoser, sätter skolan först. Men tro inte att stolt är detsamma som att vara nöjd. Det här året har vi påbörjat resan för att Haninges skolors kostandsavvikelse ska hamna i nivå med övriga Stockholmsregionen och där varje elev, utifrån sina behov, får en framgångsrik skolgång, klarar kunskapskraven, kan känna framtidstro och ett liv som en själv får forma.

I Haningealliansens förslag till komplettering av Mål och budget för 2024 utökas grundskolans ram för elevpengsystemet med ytterligare 10 miljoner kronor, vilket blir en total ramökning med 145 miljoner för 2024. Det motsvarar en procentuell ökning med 6% för grundbidraget i grundskolan.

1,4 miljoner föreslås till Idrotts,- kultur- och fritidsnämnden i syfte att stärka tryggheten i nyöppnade Vega skola och aktivitetshus, Det ökade behovet består framför allt av personella resurser för att klara av tryggheten och säkerheten i huset. Vega skola och aktivitetshus, i dess utformning, kräver högre fysisk närvaro av personal än i andra anläggningar för att kunna ta emot allmänheten och vara en trygg plats för barn och unga.
Utöver det tillförses stadsbyggnadsnämnden 3 miljoner och kommunstyrelsens reserv med ytterligare 18 miljoner kronor. Kommunstyrelsens reserv kommer därmed sammantaget få en ramökning med 52 miljoner i jämförelse med 2023.

Ni som sitter hemma och lyssnar på denna debatt kanske undrar varför kommunledningen väljer att utöka en redan rätt gedigen reserv med ytterligare miljoner.

Svaret på den frågan är: på grund av det osäkra läge vi befinner oss i, med kostnadsökningar i olika delar av kommunens verksamheter som är svåra att förutsäga. Exempelvis har kommunen för det här året behövt hantera en negativ utveckling med fler omhändertagande av unga individer som hamnat väldigt snett än vad vi sett tidigare. Det resulterar i kostnadsökningar och vi kan tyvärr inte räkna med att det blir mindre nästa år.

Med reserven kan vi hantera oförutsedda händelser under årets gång, inom exempelvis skola, socialtjänst eller andra områden. Eller förändringar i den ekonomiska utvecklingen som i sin tur påverkar verksamheters förutsättningar för att uppnå våra politiska prioriteringar.

Ordförande, jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till komplettering av mål och budget 2024.

Tack!

Nicole Forslund (L), kommunalråd