Personlig assistans

Tisdag 19 mars 2024

På kommunfullmäktige den 18 mars beslutade Haninge att upphandla kommunens personliga assistans. Detta mot bakgrund av den utredning som kommunförvaltningen tidigare lagt fram.

Idag har 27 av totalt 164 assistansmottagare i Haninge valt kommunen som utförare. Kommunen får en timersättning från Försäkringskassan för att utföra insatsen, men denna ersättning täcker inte kommunens kostnader. Detta har resulterat i en nettokostnad på cirka 7,3 miljoner kronor per år. Samtidigt klarar andra utförare att täcka sina kostnader.

Den kommunala verksamheten har helt enkelt konkurrerats ut av andra utförare; Få assistansmottagare väljer den, och den är inte kostnadseffektiv. Genom att upphandla kommunens personliga assistans sparar vi på skattebetalarnas pengar samtidigt som vi säkrar kvalitén och valfriheten för assistansmottagarna. Den upphandlade utföraren kommer behöva uppfylla höga kvalitetskrav och alla privata utförare kommer självfallet finnas kvar.

Ingen anställd inom den nuvarande kommunala verksamheten blir uppsagd. Samtliga anställda kommer att erbjudas tjänst hos den upphandlade utföraren.

#Haninge #Kommunfullmäktige Nicole Forslund (L)