Liberalerna vill:

• Överskottsmålet på 2 procent ska budgeteras för varje år, framtida generationer ska inte ärva nutidens skulder.
  • Liberalerna har visat att vi är garanten mot en skattehöjning. På sikt vill vi sänka skatten.
  • Samma krav på kvalitet ska ställas för både kommunal och privat verksamhet. Kommunala tjänster kan upplåtas till ideella och privata aktörer.
  • Nyanlända ska snabbt komma i utbildning eller arbete för att bli självförsörjande. Exempelvis genom mer samverkan med civilsamhället och individanpassad SFI-undervisning med yrkesinriktning.
  • Kommunala tjänster till företag ska samlas vid ett lokalt näringslivscentrum.
  • Unga haningebor ska ha jobb. Kommunen ska fortsatt arbeta med att anställa VFU-studenter.

Kommunens roll ska vara att underlätta invånarnas vardag och skapa förutsättningar för människors frihet. Liberaler är övertygade om att utbildning och egenförsörjning är den viktigaste vägen till människors självbestämmande. Liberalerna var det senaste partiet som fick igenom en skattesänkning, på sikt vill vi göra det igen. En skattesänkning får inte ske på bekostnad av den kommunala kärnverksamheten. För att hålla de offentliga utgifterna nere behöver vi en flexibel arbetsmarknad där så många som möjligt är självförsörjande. Det måste vara lätt och attraktivt att etablera, starta och driva företag i Haninge. Det är genom företagande välfärd skapas och ett konkurrenskraftigt näringsliv är en förutsättning för utveckling. Det är viktigt att kommunens personal är formella men tillmötesgående och hjälper kommuninvånarna, företagare och organisationer. Kommunen ska skapa möjligheter och inte hinder.