Trygghet är frihet

Liberalerna vill:

• Utöka fältassistentteamet.
  • Kommunen ska i större utsträckning samverka med föreningslivet i trygghetsskapande syfte.
  • Sociala insatsgrupper och organiserade volontärinsatser under polisens ledning ska främjas.
  • Samverkan mellan skola och socialtjänst måste utvecklas och förbättras.
  • Socialtjänsten ska ha ett tydligt uppdrag att stötta skolgången och förebygga skolfrånvaro och följa upp att insatserna faktiskt leder till att skolgången fungerar.
  • Skolpersonal ska kompetensutvecklas i att arbeta med pojkars och unga mäns kroppsintegritet, impulskontroll samt värderingar gällande jämställdhet, hbtq-personer och religiösa minoriteter.
  • Det förebyggande och brottsbekämpande arbetet mot våldsbejakande extremism ska stärkas. Haninge måste ha en fungerande handlingsberedskap.

Frihet är också att kunna känna sig trygg – där du bor, när du väntar på bussen, går hem från krogen eller tar en löprunda. Den som är rädd, är inte fri. Det vet alla som skyndat hem från sista bussen med nyckelknippan mellan fingrarna och andan i halsen. Vissa saker måste bara fungera – människors säkerhet till exempel. Ingen ska behöva se sin trygghet försvinna för att kriminaliteten tar över där de bor. Liberalerna går i främsta ledet för att vi inte ska ha utsatta områden, precis som vi gjort tidigare när det gäller andra frågor.