Politisk sekreterare sökes till Liberalerna Haninge

Tisdag 8 september 2020 – torsdag 31 december 2020

Haninge kommun

Politisk sekreterare sökes med fokus på organisation och administration till Liberalerna i Haninge

Liberalerna i Haninge ingår i ett styre tillsammans med Centerpartiet, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna. Detta gör att vi i vår organisation har utrymme för politiska sekreterare och därför söker vi nu dig som vill fokusera på att stärka vår kommunikation och administration. Viktigast för oss är att du har ett brinnande intresse för politik och för Liberalerna, du vill vara med och kampanja fysiskt såväl som digitalt och se till att vi syns och hörs i Haninge och att du vågar ta egna initiativ och trivs med frihet under ansvar.

I rollen som politisk sekreterare kommer du fokusera på att:

• Sköta kontakter med media, allmänhet, medlemmar, partiet centralt och regionalt och andra politiska partier i Haninge
  • Bereda politiska ärenden
  • Hitta gemensamma lösningar tillsammans med andra politiska partier
  • Förbereda möten och skriva anteckningar och protokoll vid möten
  • Stötta politiker i deras dagliga arbete med att sprida liberal politik
  • Planera, praktiskt förbereda, delta och utvärdera utåtriktade aktiviteter och kampanjer
  • Skriva texter, fotografera och filma till sociala medier

En viktig del i ditt jobb är också att hålla dig informerad om vad som händer lokalt, regionalt och nationellt i Liberalerna. Du förväntas också dela med dig av din omvärldsanalys i sammanhang du verkar i. Det är viktigt att du gillar att det är högt och lågt i rollen. Vi vill exempelvis att du strategiskt kan bidra med nya tankar kring vår marknadsföring och hur vi bygger vårt varumärke – men vi vill också att du praktiskt skriver inlägg för sociala medier.

Vi söker dig som:

• Brinner för politik och Liberalerna.
  • Har relevant utbildning för rollen samt kunskap om offentlig förvaltning och organisation.
  • Tidigare erfarenhet av förhandling
  • Har erfarenhet av marknadsföring på strategisk och operativ nivå.
  • Har erfarenhet av kampanjarbete på praktisk nivå.
  • Är drivande och vill ta mycket eget ansvar.

Vi erbjuder dig

Hos oss får du ett jobb med stor frihet att under ansvar själv forma ditt arbete. I föreningen finns många nya medlemmar som vill bidra till att stärka Liberalerna i Haninge såväl som ett stort antal som har längre erfarenhet med stenkoll på historien. Du kommer arbeta nära Liberalerna Haninges kommunalråd samt ordförande och ledamöter i nämnder.

Din arbetsplats blir kommunhuset i Haninge, ett stenkast från Handens pendeltågsstation. Antingen är du medlem i Liberalerna idag eller så blir du det i och med din anställning hos oss, det viktigaste för oss är att du sympatiserar med vår politik.

Sista ansökningsdag är 30/9.

Intervjuer sker löpande och anställning kan komma att ske innan sista ansökningsdag.
Ansök med CV och personligt brev. Fokusera gärna ditt brev på vad du kan bidra med kopplat till det vi söker i annonsen.

Ansökan sker till Tobias Hammarberg, kommunalråd, per mail till tobias.hammarberg@liberalerna.se som också besvarar frågor om tjänsten.

Praktiskt kring anställningen

Anställningstryggheten för politiska sekreterare varierar stort. Om det sker politiska förändringar i kommunen så kan anställningen upphöra. En politisk sekreterare får inte anställas längre än utgången av året det år det hålls kommunalval i kommunen. Under förutsättning att ditt avtal inte är tidsbegränsat kortare tid än så. LAS dvs. lagen om anställningsskydd gäller inte politiska sekreterare.

Så här säger lagen 30 § kommunallag (1991:900)

Politiska sekreterare

”30 § Kommuner och landsting får anställa politiska sekreterare att biträda de förtroendevalda i det politiska arbetet. Lag (1994:690).

31 § Politiska sekreterare får inte anställas för längre tid än till utgången av det år då val av fullmäktige förrättas nästa gång i hela landet.
Lagen (
1982:80) om anställningsskydd skall inte tillämpas för dem. Lag (1994:690).

32 § En politisk sekreterare har rätt till den ledighet från sin anställning som behövs för tjänstgöringen. Lag (1994:690).”

Arbetstid

Arbetstiden varierar stort och ofta får man anpassa arbetstiden efter möten och andra aktiviteter. Det kan handla om att stötta föreningen i en kampanj kl 07 eller delta i kommunfullmäktigemöten till kl 23. Arbetstiden sträcker sig också över helger och semestrar och under valår ökar arbetstiden dramatiskt.