Regnbågsveckan – Liberalerna står upp för mångfald och kärlek.

Måndag 5 februari 2024

För sjätte året i rad arrangerar Haninge kommun Regnbågsveckan för att uppmärksamma HBTQI-frågor och HBTQI-personer. Liberalerna är stolta över veckan då den belyser alla människors rätt att få vara sig själv och ger oss möjlighet att fira mångfalden och kärleken.

Det finns partier som vill skapa konflikt i frågan genom att felaktigt hävda att Liberalerna inte engagerar sig tillräckligt för alla människors lika värde. Denna kritik är ogrundad då Liberalerna har varit föregångare för reformer på HBTQI-området. Vi har bland annat varit delaktiga i införandet av en könsneutral äktenskapslag och adoptionslagstiftning. Vi var även det första partiet som krävde avskaffandet av steriliseringstvånget för transsexuella. I regering moderniserar vi nu könstillhörighetslagstiftningen för att öka friheten för unga transpersoner.

Framåt vill Liberalerna se grundlagsskydd för transpersoners rättigheter och ett skarpt förbud mot omvändelseförsök av HBTQI-personer. Vi strävar efter att öka HBTQI-kompetensen inom offentlig verksamhet och arbetar aktivt för HBTQI-rättigheter i både EU och FN. Vi kämpar också för att alla familjer ska ha samma juridiska skydd och att möjligheten att skaffa barn genom olika metoder såsom assisterad befruktning, adoption, embryodonation och altruistiskt värdmödraskap, ska vara öppen för alla.

Att stå upp för HBTQI-personers rättigheter är inte bara symboliskt viktigt utan har verkliga konsekvenser för människors liv. Liberalerna kommer alltid att stå på individens sida och försvara alla människors rätt att forma sitt liv, vara den man vill vara och älska den man vill älska. Vi uppmanar fler politiska partier att följa vårt exempel och aktivt arbeta för ett samhälle som speglar regnbågens alla färger.

Nicole Forslund (L), kommunalråd Haninge, Liberalerna
Carl Otto Engberg, förbundsordförande, HBT-liberaler