Revisionen bör granska försäljningen av Ribby förskola

Det har varit många turer om Ribby förskola. Nu begär L tillsammans med M och KD att revisionen granskar försäljningen.

Måndag 12 december 2016

Liberalerna skriver tillsammans med M och KD att revisionen bör granska markförsäljningen vid Ribby förskola.

”Beslutet om att sälja del av mark för bebyggelse på mark som i dag utgör Ribby förskolas gård har mött stort motstånd från partier i fullmäktige och från allmänheten. Partier som företräder en majoritet i kommunfullmäktige har krävt att beslut om markförsäljning ska fattas av kommunfullmäktige. Kritik har framförts mot att Ribby förskolas gård flyttas till mark som är planlagd som kulturpark med tillgänglighet för allmänheten. Det beslutade försäljningspriset har också ifrågasatts utifrån både marknadsvärdet och kommunstyrelsens befogenhet enligt delegationsordningen. Kommunala beslut, vars rättsliga grund ifrågasätts, bör vara föremål för särskild granskning. Därför bör kommunfullmäktiges revisorer granska rubricerat ärendet utifrån kommunallagens förbud mot stöd till enskild näringsidkare, kommunstyrelsens reglemente § 4 samt om beslutet stridit mot bestämmelse i plan- och bygglagen.

Ur ett demokratiskt perspektiv har beslutet också ifrågasatts. Den rödgröna samarbetskoalitionen har i sin politiska plattform uttryckt att barnperspektivet ska råda i vår kommun och barnkonsekvensanalyser ska göras vid beslutsfattande. I rubricerat ärende hade en barnkonsekvensanalys som talade starkt emot en försäljning av marken framtagits av ledningen för Ribby förskola. Det råder oklarhet om denna konsekvensanalys behandlats av förvaltningen. Den fick dock ingen politisk behandling i varken grund- och förskolenämnden eller kommunstyrelsen innan beslutet fattades. Revisionerna bör därför också granska beslutet utifrån den politiska plattformen 2015-2018

Anmärkningsvärt agerande

– Vi har hela tiden tyckt att det är orimligt att minska lekytan för barnen på förskolan. Det dessutom finns en klar majoritet i fullmäktige mot kommunledningens planer. Att kommunledningen ändå driver igenom frågan är anmärkningsvärt. Revisionen bör därför granska detta, kommenterar Tobias Hammarberg, gruppledare för Liberalerna i Haninge det hela.