Avgör frågan om Ribby förskola i fullmäktige

En majoritet av fullmäktige är emot försäljning av Ribby förskolas gård.

Måndag 26 september 2016

ribby-superhjaltarPå dagens kommunstyrelsesammanträde ska frågan om försäljning av en del av det som används som förskoletomt vid Ribby förskola avgöras.

En majoritet av ledamöterna i kommunfullmäktige (kommunens högsta beslutande organ) är motståndare till försäljningen av marken vid Ribby förskola. Men då den styrande minoritetskoalitionen bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet i samverkan med Vänsterpartiet har majoritet i kommunstyrelsen har man sett till att låta frågan avgöras där istället.

Samtliga av Liberalernas ledamöter i fullmäktige kommer till kommunstyrelsen lämna in en begäran om att låta frågan avgöras i kommunfullmäktige. Begäran lämnas tillsammans med de övriga partierna som är emot försäljningen.

– Återigen ser vi ett märkligt agerande från den styrande minoritetskoalitionen. Jag blir allt mer övertygad om att dom verkligen inte vill lyssna på vad kommuninvånarna tycker. De verkar bara vara intresserade av makten och att köra sitt eget race, säger Tobias Hammarberg (L) , gruppledare i fullmäktige.

– Alla behöver frihet att kunna röra sig och förskolebarn i synnerhet. Vi kommer alltid sätta barnens behov främst och kan inte stå bakom beslut som minskar barns möjligheter till att leka fritt, avslutar Tobias.