Satsning på socialsekreterare i Haninges skolor.

Onsdag 24 januari 2024

I Haninge kommun tar vi ett genomtänkt och viktigt steg framåt inom skolväsendet, en utveckling som är avsedd att förbättra den nuvarande skolmiljön på ett betydande sätt. Genom att införliva socialsekreterare direkt i skolorna, agerar kommunen proaktivt för att främja elevernas välbefinnande och säkerhet. Denna strategi, som är en integrerad del av första linjens socialtjänst, är inriktad på att skapa en sammanhängande och stöttande miljö där eleverna kan trivas och utvecklas. Detta ger lärarna en möjlighet att arbeta i nära samarbete med socialtjänsten, vilket bidrar till snabbare och mer effektiva åtgärder för de elever som mest behöver stöd.

”Den här utvecklingen markerar ett viktigt initiativ för att säkerställa att våra skolor inte bara är platser för lärande utan även trygga miljöer för våra elever. Genom att integrera socialsekreterare i skolmiljön skapar vi en atmosfär där varje elev får möjlighet att erhålla det stöd de behöver för sin utveckling, både akademiskt och personligt. Detta framstår som ett tydligt tecken på vårt djupa engagemang för elevernas totala välbefinnande”, säger Adam Simonsson (L), ordförande för gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden.

Läs hela pressmeddelandet: https://www.mynewsdesk.com/se/haningealliansen/pressreleases/satsning-paa-socialsekreterare-i-haninges-skolor-ska-ge-avlastning-och-oekad-trygghet-3298672