Skolresultaten i Haninge ökar

Måndag 19 augusti 2019

Skolresultaten i Haninge ökar. Gymnasiebehörigheten hos eleverna i årskurs 9 ökade det gångna läsåret från 83 till 86,3 procent. Grund- och förskolenämndens ordförande, Tobias Hammarberg (L), kommenterar de positiva siffrorna i Mitti så här:

– Vi har brutit trenden och vi är på väg i rätt riktning.

Målet för Liberalerna är att nå 100 procent gymnasiebehörighet. Ett utmanande mål, men med en uppåtgående och positiv trend ser Liberalerna med tillförsikt på framtiden. Att satsa på skolan är att investera för framtiden. Och ju fler som når gymnasiet, desto större besparing gör kommunen i framtiden. Att komma in på arbetsmarknaden och ordna sin egen försörjning förutsätter i stor utsträckning idag att du har en gymnasieexamen. Att inte satsa på skolan vore därför en oklok prioritering.

Tidigare var skolresultaten preliminära. Det är därför glädjande att konstatera att det gedigna arbeta som ligger bakom denna ökning, nu kan bekräftas.

Skolan först

Utbildning ger makt att hitta sin väg i livet, oavsett hur starten såg ut. Kunskap är också grunden för demokratin. Därför sätter liberaler alltid skolan först. Vi vill ha mer lärarledd undervisning och fler lektionstimmar. För det finns ingen genväg till kunskap: det behövs tid och skickliga pedagoger. Och det ska vara lugn och ro i alla klassrum.