Studentmedarbetare för en bättre kompetensförsörjning

Liberalerna i Haninge vill se studentmedarbetare i kommunens verksamheter

Torsdag 8 december 2016

Studentmedarbetare en viktig nyckel till framtida kompetensförsörjning. Många av kommunens förvaltningar har idag svårt att rekrytera personal. Utbildningsförvaltningen håller till exempel på att ta fram en kompetensförsörjningsplan. I den står det bland annat att läsa att ”För våra svårrekryterade yrkesgrupper står vi inför mycket stora rekryteringsutmaningar.

Samtidigt arbetar många studenter extra, men de flesta har okvalificerade jobb även under sina studier. Det är ett slöseri med kompetens. Om den som studerar på högskolan istället har möjlighet till ett relevant arbete vid sidan av studierna ger det studenten meriter, erfarenheter från arbetslivet och perspektiv på studierna och kommunen kan framöver kunna rekrytera personal med högre kompetens.

Begreppet ”studentmedarbetare” härstammar från Danmark. Där är det vanligt att studenter har ett kvalificerat extrajobb vid sidan av sina studier, med kopplingar till det studenten läser. I Sverige är det än så länge inte så många som känner till att möjligheten finns, varken bland studenter eller arbetsgivare. Söker man på kommunens hemsida så får man 0 träffar på ordet ”studentmedarbetare”. Det vill Liberalerna i Haninge ändra på!

Det är ingen väl bevarad hemlighet att många studenter tycker att högskolans koppling till arbetslivet är för dålig. Studentmedarbetarskap är ett sätt att skapa den kontakt med och erfarenhet av arbetslivet som utbildningen inte ger. Liberalerna vill se att fler studenter får relevant arbetslivserfarenhet under studietiden. På så sätt kan kommunen visa upp sig som arbetsgivare och dra nytta av studenternas kompetens.

Avtal finns mellan SKL och fackförbund

Studentmedarbetarmodellen är uppskattad av såväl arbetsgivare som av de studenter som genom modellens timanställning får arbetslivserfarenhet och ett tillskott i plånboken. Vinsten för kommunen är dessutom dubbel. Dels får kommunen en möjlighet att visa upp sin bredd som arbetsgivare, dels får kommunen en relativt kvalificerad persons kompetens att använda i den egna organisationen. Det finns ett studentmedarbetaravtal mellan SKL och facket.

Närheten till de olika eftergymnasiala utbildningar som finns i Stockholmsområdet är något som kommunen bör använda sig av!