Studiero sjunker – Socialdemokraterna avstår från att ta ansvar

Studieron och tryggheten sjunker i våra skolor men S, C och MP vill inte agera.

Fredag 23 september 2016

Liberalerna föreslog vid grund- och förskolenämndens möte den 21 september att utbildningsförvaltningen skulle ges i uppdrag att skyndsamt ta fram åtgärder för att komma till rätta med bristande trygghet och studiero i våra skolor. Den styrande minoritetskoalitionen röstade emot förslaget.

Utbildningsförvaltningen har i sin förbättringsplan för 2016 lyft fram fyra prioriterade områden; höjd kunskapsnivå, ökad likvärdighet, systematiskt kvalitetsarbete samt systematiskt arbetsmiljöarbete.

Vidare skriver den politiska kommunledningen – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet – i sin politiska plattform för mandatperioden att ett prioriterat mål är att skolor ska vara trygga.

Arbetsmiljön för eleverna i klassrummen kan knappast sägas ha förbättrats då vi i delårsrapporten ser att andelen i årskurs 5 som säger att de känner sig trygga i skolan minskat från 86 procent 2105 till 83 procent i augusti 2016. I årskurs 8 har andelen också minskat men inte lika kraftigt.

Studiero är en del av elevernas arbetsmiljö. Andelen elever som upplever studiero i årskurs 5 har minskat från 64 procent till 60 procent – det är alltså 4 av 10 elever som inte upplever studiero. I årskurs 8 har andelen elever som upplever studiero minskat från 65 till 62 procent.

Vi kan konstatera att utvecklingen går åt fel håll.

Ska vi höja resultaten i Haninges skolor måste eleverna ha studiero på lektionerna. De svaga eleverna är de största förlorarna om det är stök och oordning. Hela lektionerna ska kunna ägnas åt undervisning, inte förstöras av sen ankomst och av att få tyst i klassen. Eleverna måste kunna koncentrera sig på skolarbetet.

Liberalerna kommer följa upp frågan med en interpellation i fullmäktige till  grund- och förskolenämndens ordförande Maria Fägersten (S).

Tobias Hammarberg (L)

För att alla elever ska nå kunskapsmålen behövs lugn och ro i klassrummet. Kunskap ger frihet. Mer information om Liberalernas politik för en ökad studiero på våra skolor kan du läsa här.