Sveriges största satsning på forskning och innovation

Tisdag 3 september 2024

Sverige står inför en historisk investering i forskning och innovation, där Liberalerna har spelat en avgörande roll. Med en tydlig ambition att stärka Sveriges position som en ledande forskningsnation, presenterar regeringen en plan som innebär en betydande ökning av forskningsbudgeten fram till 2028. Detta är en framtidssatsning som inte bara syftar till att stimulera ekonomisk tillväxt, utan också att säkerställa landets konkurrenskraft i en allt mer globaliserad värld.

Nicole Forslund (L)

Största forskning- och innovationssatsningen någonsin

Liberalerna har varit drivande i att säkra den största satsningen på forskning och innovation i Sveriges historia. Genom att avsätta hela 43 miljarder kronor till forskning och innovation fram till 2028, visar vi på ett tydligt ledarskap för att möta de globala utmaningarna och säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft.

Denna satsning är inte bara en investering i framtiden, utan också ett erkännande av Sveriges redan starka position inom banbrytande teknik och innovation. Genom att prioritera forskning av högsta kvalitet, så kallad “excellens”, säkerställer vi att våra forskningsinsatser inte bara håller högsta vetenskapliga standard, utan också ger konkret samhällsnytta. Detta förhållningssätt är avgörande för att Sverige ska fortsätta vara en ledande välfärds- och kunskapsnation.

En ny era för Svensk infrastruktur

För att understödja tillväxten i hela landet satsar vi också på att modernisera och rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Med en planerad investering på 100 miljarder kronor till 2028, tar vi nu ansvar för att återställa och förbättra våra vägar och järnvägar. Detta är en nödvändighet för att möta dagens och framtidens behov av säkra och effektiva transporter, och inte minst för att stödja den gröna omställningen.

Skola som grunden för tillväxt

Utbildning är grunden för all produktivitet och tillväxt, och Liberalerna vet att en stark skola är nyckeln till att säkerställa Sveriges framtid som en kunskapsnation. Genom att stärka skolans roll i samhället och investera i lärarnas kompetens, bygger vi den grund som behövs för att våra barn och ungdomar ska kunna möta framtidens utmaningar.

Satsningar på skolan går hand i hand med våra investeringar i forskning. Det är genom utbildning som vi skapar den kompetens som krävs för att driva innovation och utveckling inom näringslivet och forskningen. Liberalerna ser det som sin uppgift att säkerställa att varje elev får den bästa möjliga utbildningen, oavsett bakgrund, för att därigenom kunna bidra till Sveriges framtida framgångar.

En framtidssäker politik

Med Liberalerna vid rodret kan Sverige vara säkert på att vi inte bara blickar mot framtiden, utan aktivt bygger den. Genom att fokusera på utbildning, forskning och en robust infrastruktur, lägger vi grunden för en hållbar tillväxt som gynnar hela samhället.

Vår politik är inte bara en reaktion på dagens utmaningar utan en medveten strategi för att skapa en bättre morgondag. Tillsammans bygger vi ett starkare och mer konkurrenskraftigt Sverige, med fokus på det som verkligen gör skillnad: kunskap, innovation och en skola som ger alla elever möjligheten att lyckas.