Otrygghet i Haninge ska motverkas

Att kunna ta en promenad var man vill, när man vill – det är också frihet.

Torsdag 1 juni 2017

Otrygghet i Haninge ska motverkas för att öka friheten. Att kunna ta en promenad var man vill, när man vill – det är också frihet. Eller att utan oro vänta på bussen en sen kväll, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam från kompisen.

Men nu ökar istället människors otrygghet. Var tredje person byter ibland väg eller färdsätt ibland av rädsla för brott. Och nästan var fjärde person – en stor ökning – tycker att otryggheten påverkar deras livskvalitet. Människors frihet minskar alltså högst konkret av kriminalitet och bristande trygghet. Det kan vi inte acceptera.

Vi måste kunna lita på att polisen kommer om det skulle behövas. När resurserna saknas – både pengar och poliser – läggs det förebyggande arbetet åt sidan och synligheten som skapar trygghet prioriteras bort.

Minskad otrygghet med fler poliser

Liberalerna vill ha fler synliga poliser i hela landet, från dagens 20 000 till 25 000 poliser inom de närmaste 5–7 åren. Här i Haninge skulle det motsvara 43 nya poliser. Dessutom vill vi se ett lönelyft på ungefär 4 000 kronor per månad till poliser för att locka fler till yrket och för att fler ska stanna.

Det här är en rejäl förstärkning som är alldeles nödvändig, men det kommer att ta tid innan den ger resultat. Därför har vi också ett förslag för att öka tryggheten på gator och torg direkt.

Trygghetsvakter

I flera kommuner, bland annat Landskrona, har man med gott resultat som en tillfällig åtgärd anlitat trygghetsvakter. Trygghetsvakternas uppgift är att vara synliga på platser och tider då otryggheten är som störst. I just Landskrona har brottslighet och vandalisering minskat dramatiskt i de områden där trygghetsvakterna är aktiva.

Vi vill att även Haninge anlitar trygghetsvakter i väntan på fler poliser, för att öka tryggheten och förebygga brottslighet. Liberalerna föreslår på nationell nivå ett statsbidrag på 500 miljoner kr, som täcker hälften av kommunernas för trygghetsvakter. Med vårt förslag skulle 17 trygghetsvakter kunna bidra till ett lugnare och säkrare Haninge. I budget 2018-2019 avsätter Liberalerna i Haninge 2 mnkr för trygghetsvakter i väntan på att regeringen tar tag i frågan.

Frihet är också att vara trygg där du bor. Den friheten måste försvaras.