Alla ska ges möjlighet att lära sig simma

Onsdag 29 augusti 2018

Pia Lublin – nr. 2 på Liberalernas lista till kommunfullmäktige

I Liberalerna Haninges presentation av kandidater till kommunfullmäktige så har vi nu nått fram till andranamnet på listan, Pia Lublin. Pia är idag pensionär men var tidigare chef på Finansförbundet. Inom politiken så har hon skaffat sig gedigen erfarenhet. Förutom flera mandatperioder i kommunfullmäktige så sitter hon nu även i kommunstyrelsen och som andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Hon har också varit vice ordförande i socialnämnden.

Pia har en stor liberal glöd och ett varmt hjärta som bultar extra starkt för de lite mer utsatta i samhället. Jämställdhet och kultur- och fritidsfrågor är andra frågor som Pia Lublin gärna tar tag i.

– Den här mandatperioden så har jag bland annat arbetat för att demokratisäkra föreningsstödet. Jag tycker att det är viktigt att föreningarna i Haninge som uppbär föreningsstöd ska ha ett aktivt, tydligt och synligt värdegrundsarbete där demokratiska värden lyfts och alltid värnas. Den senaste tiden har det dessvärre rapporterats om föreningar i Sverige som inte tydligt värnar den demokratiska värdegrunden, säger Pia.

– Om det är någonting som jag kan bli upprörd över så är det när verksamheter och projekt inte utvärderas och följs upp ordentligt. Som till exempel verksamheten Porten. Så får det inte gå till när man styr en kommun och handskas med invånarnas pengar, fortsätter Pia.

– En annan viktig fråga som jag tänker jobba hårt för är att alla i Haninge ska kunna ges möjligheten att lära sig simma. Vår kommun har mycket hav och sjöar. Att kunna simma blir då viktigt för varje människas säkerhet men även för att det är roligt. Det stärker också självkänslan och ökar individens frihet, avslutar Pia.

Besök gärna Liberalernas hemsida för mer politik som ökar individens frihet.