BARN SKA LÄRA SIG SVENSKA I FÖRSKOLAN

Tisdag 30 april 2024

Alla barn ska ha möjlighet att ta sig dit de vill i livet, och då finns det inget som är viktigare än en bra start.

Förskolan fyller en otroligt viktigt roll för många barn, och särskilt för barn som inte talar svenska och som inte får med sig det svenska språket hemifrån. Liberalerna har länge drivit på för att införa språkförskola för barn som behöver stöd i sin språkutveckling i svenska, och nu tar regeringen de första stegen för att det ska bli verklighet. I utredningen som regeringen ska tillsätta kommer man både att titta på möjligheten till obligatorisk språkförskola och språkkrav i svenska för personal på förskolan.

Här i Haninge går vi i samma riktning. Vi arbetar aktivt för att säkerställa att alla barn i vår kommun får en språkstark start. Vi har beslutat att språksäkra alla förskolor med språkstödjande insatser för befintlig personal samt språktest vid nyanställning, så att barn får en bra start i livet och kan börja skolan med goda språkkunskaper.

Genom att förena lokala åtgärder med nationella initiativ, ser vi till att stärka framtida generationer. Varje steg vi tar lokalt i Haninge speglar vår nationella vision om ett inkluderande samhälle där varje barn får möjlighet att nå sin fulla potential.

Nicole Forslund (L)