En bra förskola för en bra start i livet.

Måndag 20 mars 2023

Inget är viktigare än en bra start. Det ger alla barn större chans att lyckas i livet och utjämnar livschanser mellan barn med olika bakgrund. Förskolans betydelse för barns utveckling är därför central. Bland annat läggs grunden till barns senare läsvanor redan innan skolan. Detta betyder särskilt mycket för barn till utrikesfödda. Deras språkutveckling går snabbare och de klarar grundskolan bättre om de går i förskolan. Av det skälet vill Liberalerna säkerställa att fler barn får bättre möjligheter och förutsättningar att delta i förskolans pedagogiska verksamhet.

Tyvärr ser andelen barn som får ta del av förskolans verksamhet väldigt olika i ut i olika delar av kommunen. I några områden är andelen betydligt lägre än riket i snitt. Det vill vi ändra på! Liberalerna är väldigt glada över att vi, tillsammans i Haningealliansen, kommer prioritera utökade informationsinsatser om förskolan och verksamhetens betydelse, i syfte att öka deltagandet i förskolans verksamhet. För att öka deltagandet i förskolans verksamhet krävs goda lärmiljöer, trygghet, arbetsro, delaktighet, tillitsfulla relationer och hälsa. Det är viktigt att arbeta systematiskt för att identifiera tidiga och anpassade insatser på individ- och gruppnivå.

Liberalerna kommer arbeta aktivt för att säkerställa att varje barn får de förutsättningar som behövs för att kunna delta i förskoleverksamheten. Inkludering är en viktig del av vår vision för barnens framtid och Haningealliansen är fast beslutna att fortsätta att arbeta för en förskoleverksamhet där varje barn känner sig välkommen och inkluderad.