Unga som spelar fotboll på natten.

Nattfotboll i Haninge kommun: En förebyggande aktivitet för ungdomar

Haningealliansen fortsätter sin satsning på nattfotboll för barn och unga i Jordbro, Brandbergen och Tungelsta. År 2023 utökas nattfotbollen till Vendelsö, vilket ger fler unga Haningebor möjligheter till en meningsfull och trygg fritid under helgkvällar.

Tisdag 4 april 2023

Nattfotboll har visat sig vara en effektiv förebyggande metod och en uppskattad aktivitet för ungdomar i Haninge kommun. Genom att utvidga satsningen till Vendelsö, syftar kommunen till att erbjuda en meningsfull fritid för fler ungdomar och minska risken för att de hamnar i riskmiljöer under lördagskvällar. Nicole Forslund (L), kommunalråd och ordförande i idrotts-, kultur- och fritidsnämnden i Haninge kommun, betonar vikten av detta initiativ.

För att arrangera spontanfotboll på lördagskvällar samarbetar Haninge kommun med lokala idrottsföreningar genom upphandling. Målet är att engagera barn och ungdomar mellan 13 och 17 år i fotbollsaktiviteter. IFK Haninge ansvarar för arrangemangen i Jordbro, Tungelsta och Vendelsö, medan FC Brandbergen tar hand om nattfotbollen i Brandbergen.

Vi ser fram emot att se fler unga engagera sig i nattfotboll och skapa en meningsfull fritid för sig själva och sina vänner i Haninge kommun!

Utökad satsning på nattfotboll