Fältassistenter kommer tillbaka i Haninge

Tisdag 11 juni 2019

I maj tillsattes två fältassistenter i Haninge kommun för att öka tryggheten ute bland ungdomar. I juni blir det ytterligare två fältassistenter. Fältassistenterna ska jobba med trygghetsskapande åtgärder i och utanför Haninges skolor och stötta upp polisen och kommunens förebyggarteam, som samordnar nattvandringarna i Haninge.

– Fältassistenterna kommer tidigt att kunna fånga upp och hjälpa till att motverka sociala problem, säger Maria Lindeberg, kultur- och fritidschef i Haninge.

Fältassistenterna kommer främst att arbeta i områden i Haninge där vuxennärvaron anses saknas. De ska också utgöra en länk mellan ungdomar, skolan och olika myndigheter. De ska dessutom samarbeta med ungdomarnas föräldrar.

För Göran Florén (L), ordförande i idrott- och fritidsnämnden, är satsningen på fältassistenter ett välkommet tillskott i kommunen.

– Otrygghet inskränker friheten och för mig är det en grundläggande frihetsfråga att känna sig trygg och att alla ska kunna röra sig fritt i Haninge, säger Göran Florén till lokaltidningen Mitti, och fortsätter,

– I Liberalerna har vi länge förespråkat mer av uppsökande och förebyggande arbete, gärna tillsammans med föreningar och ideella organisationer. Detta för att möta sociala problem tidigt och fånga upp ungdomar innan de hamnar på glid. Det här är ett viktigt arbete vi kommer att jobba vidare med under mandatperioden.

Fältassistenternas arbete kommer att utvärderas efter sommaren.

Mer om Liberalernas politik kring trygghet och vikten av en fungerande rättsstat hittar du här. Liberalerna i Haninge driver också frågan om fler konstnärliga ljusinstallationer för att öka tryggheten i Haninge.

Göran Florén
Göran Florén, ordf. idrotts- och fritidsnämnden, välkomnar de nya fältassistenterna