Fler barn och unga ska ha tillgång till en meningsfull fritid!

Torsdag 16 november 2023

Idrotts,- kultur- och fritidsnämnden har beslutat i sin nämndplan att föreningsdriven verksamhet i anslutning till och efter skoltid ska utredas.

Ett utökat samarbete med föreningslivet skulle öka tillgängligheten till meningsfulla idrottsaktiviteter för en bredare grupp av Haninges barn och unga, och på lång sikt bidra till att främja folkhälsan. Med öppen idrottsverksamhet avses aktiviteter i anslutning till skolan och skoldagens slut för kommunens barn och unga i grundskoleåldern 7 – 16 år.

– Vi har ett fantastiskt engagerat föreningsliv i kommunen, som vill att fler barn och unga ska få tillgång till alla de positiva effekter som föreningslivets verksamheter bidrar till. I mina många möten med idrottsföreningar är frågan om att vara verksam där barnen finns, det vill säga i skolan, återkommande. Det finns flera goda exempel från andra kommuner där detta är organiserat i samverkan med kommunen och nu tar vi första steget för att se hur det kan organiseras även här i Haninge kommun. Säger Nicole Forslund (L), ordförande i idrotts,- kultur- och fritidsnämnden.

För oss i Liberalerna är meningsfulla aktiviteter centralt för att barn och unga i Haninge ska ha en framgångrik och trygg resa till vuxenlivet. Det ska aldrig spela någon roll vem man är eller vilken bakgrund man har. Alla barn och unga i Haninge ska ha tillgång till en meningsfull och trygg frihet. Under Liberalernas ledning de senaste åren har föreningsstöden utökats, fler samarbeten med föreningslivet påbörjats och fler verksamhetsinriktningar inom kommunens öppna ungdomsverksamhet införts.
Liberalerna är ett parti som lyssnar på de engagemang som finns runt om i kommunen. Inför valet 2022 var föreningsdriven verksamhet i anslutning till skoltid en av de frågor som vi prioriterade att det finns behov utav i Haninge kommun. Nu ser vi till att första steget tas för ett kommande införande av organiserad föreningsdriven verksamhet efter skoltid i Haninge kommun.

Nya steg för att bättre stötta föreningslivets barn- och ungdomsarktiviteter i Haninge kommun!