Text: Elevens plats är i klassrummet.

Fler unga ska klara skolan!

Torsdag 9 november 2023

Vi tror på en skola där varje elev får de förutsättningar som behövs för att lyckas. En skola för alla är avgörande för att ingen elev ska lämnas bakom.

Vår vision är en skolmiljö som erbjuder tydliga strukturer och stöd, där elever som av olika anledningar inte kan delta i den ordinarie undervisningen får en chans att fortsätta sin utbildning i en anpassad miljö. En skolakut är inte bara en plats för omhändertagande, utan en bro tillbaka till klassrummet. Hit kan elever som upplever svårigheter, som stör undervisningen eller som behöver extra stöd, komma för att få hjälp att återgå till sin vanliga skolgång. Med start denna höst introducerar vi Skolakuten i centrala Handen, för att stärka stödet till elever som står inför särskilda utmaningar.

En fungerande skolgång är det bästa vaccinet mot utanförskap och kriminalitet. Alla barn ska vara i klassrummet, och de som har det svårt i klassrummet ska få de stöd som behövs.

-Trygghet och studiero är grundläggande i Haninges skolor. När en elev inte finner sin plats i den ordinarie undervisningen, måste vi kunna erbjuda alternativ som stöttar både deras individuella behov och skapar en lugnare lärmiljö för alla. Med en fungerande skolgång och tillgång till meningsfulla aktiviteter ska alla unga i Haninge ges förutsättningarna till en framgångsrik framtid. säger Nicole Forslund (L), kommunalråd.