Nicole Forslund, kommunalråd och ordförande i idrott-, kultur- och fritidsnämnden

Föreningsdriven nattidrott skapar trygg och meningsfull fritid för ungdomar i Haninge

Torsdag 25 april 2024

Nu lanserar Haninge kommun en innovativ satsning på föreningsdriven nattidrott för att erbjuda fler ungdomar en säker och stimulerande fritid. Satsningen görs genom införandet av en ny stödform med övergripande mål att främja en mångfald av idrotts- och friluftsaktiviteter för ungdomar mellan 13-20 år, med särskilt fokus på kommunens utsatta områden. För att ta del av stödet behöver lokalt förankrade föreningar erbjuda öppna idrottsaktiviteter på kvällstid utan krav på medlemskap eller återkommande deltagande, vilket kommunen hoppas kommer bidra till ett varierat och mer tillgängligt utbud av idrotts- och friluftsaktiviteter.

Liknande verksamhet, med inriktning på enbart fotboll, har tidigare varit upphandlad av nämnden. Med den nya stödformen blir det nu möjligt för fler föreningar, och andra idrotter, att bedriva nattidrott.

Genom att tillhandahålla meningsfulla fritidsaktiviteter med idrottsligt fokus, främjar kommunen en förbättrad fysisk och psykisk hälsa bland ungdomar. Forskning visar även att deltagande i organiserade fritidsaktiviteter är en skyddande faktor mot att exempelvis hamna i brottslighet eller social utsatthet. Detta initiativ, som riktas särskilt mot Haninges utsatta områden, förväntas också bidra till en ökad känsla av trygghet i det offentliga rummet. Liknande program med fokus på fotboll har tidigare framgångsrikt implementerats, vilket utgör en beprövad modell för denna nya satsning.

Vi i den politiska ledningen ser positivt på engagemanget från föreningarna och deras vilja att bidra till detta viktiga initiativ. De inskickade ansökningarna vittnar om en stark vilja från flera föreningar att bedriva verksamhet på flera platser och dagar för att kunna erbjuda så många ungdomar som möjligt meningsfulla fritidsaktiviteter på kvällstid. Vi hoppas även att det till nästa ansökningsomgång är fler föreningar som vill vara med. Säger Nicole Forslund (L), kommunalråd och ordförande i idrott-, kultur- och fritidsnämnden.

Satsningen på nattidrott är ett led i Haningealliansens strävan att främja trygghetsskapande och meningsfulla fritidsaktiviteter för ungdomar och att stödja det lokala föreningslivets engagemang.

Beviljade föreningar och områden för nattidrott 2024:

1. IFK Haninge avseende nattfotboll i Jordbro på fredagar
  2. IFK Haninge avseende nattfotboll i Jordbro på lördagar