Replik Haninge Riksteaterförening

Måndag 22 april 2024

I Mitt i Haninge den 6 april lyfte ordföranden för Haninge Riksteaterförening fram att Riksteaterföreningen tilldelas ett lägre grundbidrag under 2024 jämfört med tidigare år. I år inkom det 31 ansökningar till grundbidraget till ett totalt värde över 2,9 miljoner kronor, vilket är fler ansökningar än tidigare år.

Idrotts-, kultur- och fritidsnämnden har utökat budgeten för grundbidraget med cirka 8 procent jämfört med föregående år, och om man inkluderar summan för att kompensera för upphörandet av kommunens tidigare partnerskapsavtal, når siffran närmare 20 procent. Men trots att vi utökar budgeten kan vi inte bevilja alla belopp, vilket är varför det, utöver grundbidraget, också finns möjlighet för bidragsberättigade föreningar att ansöka om andra stödformer, exempelvis arrangemangsstöd.

Nämndens beslut grundar sig i kommunens riktlinjer för ekonomiskt stöd till ideella föreningar. Dessutom gjordes en särskild prioritering för ansökningar som riktade sig till barn och unga samt verksamhet som möjliggör Haningebors eget kulturutövande.

Jag och den politiska ledningen har förståelse för att det är en utmanande tid för föreningslivet med inflation och kostnadsökningar, något som även drabbar kommunens egna verksamheter, men vi vill understryka att årets beslutade grundbidrag möjliggör för fler kulturföreningar att verka i Haninge kommun.

Min och den politiska ledningens ambition är att så många kulturföreningar som möjligt ska vara verksamma i Haninge. När fler föreningar beviljas grundbidrag får Haningeborna tillgång till ett ännu bredare utbud av kultur, vilket är något alla vinner på.

Nicole Forslund (L), ordförande idrotts-, kultur- och fritidsnämnden