Framgångsrik samverkan vid Brandbergsskolan berikar lärmiljön och stärker samhället

Tisdag 12 december 2023

Vi på Liberalerna Haninge hade det nöjet att besöka Brandbergsskolan, där ett inspirerande samarbetsprojekt har tagit form. Projektet, som är ett samarbete mellan Brandbergsskolan, Tornberget och Kulturhantverkets målare, syftar till att förbättra såväl skolans som idrottshallens miljö. Det här initiativet står som ett strålande exempel på effektiv integration och samverkan mellan olika förvaltningar, och speglar Haningealliansens prioriterade områden såsom ’Ett tryggare Haninge, Utbildning, Jobb och näringsliv samt Samhällsbyggnad’.

Vår glädje var stor när vi fick se elevernas engagemang och hårda arbete. De är aktivt delaktiga i upprustningen av skolans miljöer, ett arbete som inte bara har förbättrat lärmiljön utan även minskat klotter och skadegörelse över tid. Erfarenheterna eleverna fått genom detta projekt är ovärderliga, både för deras personliga utveckling och som meriter på deras framtida CVn. Det är, kort och gott, ett projekt där alla vinner.

På plats fanns Nicole Forslund (L), kommunalråd och ordförande i Idrotts-, kultur- och fritidsnämnden, Adam Simonsson (L), ordförande i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden, samt Veronica Pagard Salem (M), ordförande i grundskolenämnden. Vi ser med spänning fram emot att följa utvecklingen av detta arbete och hoppas att det kommer att inspirera till liknande initiativ i andra skolor och idrottshallar i kommunen.

Ett stort tack till Brandbergsskolan för dagens inbjudan och för ert fantastiska arbete till förmån för eleverna.

En grupp på sju personer poserar för ett foto i en trappuppgång. De ser glada ut och är informellt klädda, några med jackor och andra i tröjor. Bakgrunden är enkel med en vit vägg och ett konstverk.

För att följa oss ännu närmare och få en mer personlig inblick i vårt arbete, besök gärna våra sociala medier: