Idrottsanläggningar får inte glömmas bort i planeringen av nya områden

Torsdag 28 september 2017

Riksidrottsförbundet har undersökt hur det ser ut med idrottsanläggningar i kommunerna. Hälften av Sveriges kommuner upplever att föreningar tvingas säga nej till barn som vill idrotta –  för att det saknas idrottsanläggningar.

Sedan 1990 har befolkningen i Sverige ökat med ungefär 1 miljon människor, men det finns inte fler idrottsytor. I Haninge bodde det år 2000 cirka 70 000 människor. Inom ett par år passerar vi med största sannolikhet 90 000 invånare. I byggprocessen glöms ofta idrottsytor bort när det fokuseras på att rymma så många bostäder som möjligt. Konsekvensen blir att de befintliga idrottsytorna måste klara av den ökande befolkningen och förutsättningar för idrottslivet blir sämre.

– Det är viktigt att idrottsytor kommer in tidigt i processen när vi tar fram nya byggplaner och inte prioriteras bort under arbetet, kommenterar Tobias Hammarberg, gruppledare för Liberalerna Haninge, Riksidrottsförbundets undersökning.

Unga som rör på sig mår bättre och klarar sig också bättre i skolan samt skapar goda vanor för hela livet. Att förbättra möjligheterna för fler att vara aktiva är bra för både individen och samhället.

– Tack vare Liberalerna i Haninge är tre nya fullstora hallar på gång. Men vi vet också att det inte räcker. Därför har Liberalerna, som enda parti i kommunen i sin budget för 2018, föreslagit att det ska byggas en ny idrottsplats på Norrby gärde och 7 nya så kallade multisportarenor runt om i kommunen, avslutar Hammarberg.