Tobias Hammarberg kommenterar lärarbehörighet i Haninge
Torsdag 21 mars 2019
Tobias Hammarberg, kommunalråd och ordförande i grund- och förskolenämnden, kommenterar i Mitti Haninge färska siffror från Skolverket om lärarbehörighet. Lärarförbundet har brutit ner siffrorna på läns- och kommunnivå. Siffrorna visar att lärarbehörigheten ligger på 59 procent i Haninges grundskolor. Lärarbehörighet innebär legitimation och behörighet i minst ett ämne. För Haninge kommun innebär det att 3 av 5 lärare är behöriga – en siffra som varit relativt konstant de senaste fyra åren.
– Det är väldigt, väldigt hård konkurrens om lärarna i Stockholmsregionen och den har hårdnat sista åren, säger Tobias Hammarberg till Mitti. Men vi ska jobba för att hamna högre på listan och få fler behöriga lärare till Haninges skolor.
Tobias Hammarberg nämner bland annat samarbeten med Stockholms Universitet samt fler lärarassistenter som kan avlasta lärarna som viktiga åtgärder för att öka kvaliteten i skolan och öka lärarbehörigheten.
Hela artikeln i Mitti Haninge kan läsas här.
HEJA LÄRARNA – Liberal politik för ökad lärarbehörighet
Läraryrket ska vara ett välavlönat och attraktivt akademikeryrke som lockar de som är bäst lämpade. Lärare ska kunna känna stolthet över sitt yrke och ha goda förutsättningar i vardagen. Skickliga lärare ska ha hög lön och tydliga karriärvägar.
Låt lärarna vara lärare
Lärarna ska få ägna sin tid åt det som de är utbildade till: att undervisa sina elever. Då behöver de både tydliga befogenheter, bra utbildning i ledarskap, mer administrativt stöd av till exempel lärarassistenter, och uppbackning av elevhälsoteam utanför klassrummet.
gör skolan statlig igen
Vi vill göra skolan statlig igen av många skäl. Framför allt för att alla skolor ska vara bra i hela landet. Staten ska både kunna styra och fördela resurser så att likvärdigheten ökar. Med staten som huvudman och högre lönenivå kan läraryrket bli ett högstatusjobb igen, och vi kan också minska byråkratin till exempel runt rättning av nationella prov. Lärare ska få mer tid till planering, undervisning och efterarbete.