Kommunfullmäktige Haninge: Satsning på SFI för ukrainska flyktingar 2023

Måndag 24 april 2023

Kommunfullmäktige i Haninge har nyligen beslutat att överföra medel från 2022 års resultat till 2023, och en viktig prioritering är att erbjuda ukrainska flyktingar möjlighet att läsa SFI (svenska för invandrare).

Kunskap i svenska språket är avgörande för att klara vardagen och ta kontroll över sitt eget liv. Därmed är det viktigt att vi som samhälle stödjer ukrainska flyktingar som söker skydd i Sverige, genom att erbjuda dem möjligheter för integration och delaktighet i vårt samhälle.

Som företrädare för Liberalerna i Haninge tror vi på varje individs förmåga att göra sina egna val och forma sitt eget liv. Att förstå och tala svenska är en grundförutsättning för detta. Vi välkomnar Haninge kommuns initiativ att underlätta integrationen och skapa möjligheter för ukrainska flyktingar att lära sig svenska.

Nyckelord: Haninge kommun, SFI, ukrainska flyktingar, integration, svenska för invandrare, kommunfullmäktige, 2023, överföring av medel, Liberalerna Haninge