Utredningsdirektiv för läsfrämjande insatser

Torsdag 25 april 2019

Grund- och förskolenämnden har av kommunfullmäktige fått i uppdrag att föreslå och genomföra läsfrämjande insatser. Det ska ske i samverkan med Haninges bibliotek för att öka läsförståelsen hos barn och elever i för- och  grundskolan. Grund- och förskolenämnden fattade den 24 april beslut om direktiv för utredningen. Nämndens ordförande, Tobias Hammarberg (L), ser fram emot vad utredningen kommer att resultera i.

– Att stärka barn och ungas läskunnighet är viktigt för att förbättra studieresultaten i kommunen, men också för att öppna vägar till litteraturen för dem som inte läser. Det är med stor tillförsikt jag ser fram emot vad utredningen kommer att föreslå för insatser. Det säger Tobias Hammarberg (L), ordförande i grund- och förskolenämnden.

De föreslagna läsfrämjande insatserna ska tas fram av utbildningsförvaltningen i samverkan med kultur- och fritidsförvaltningen. Insatserna ska sedan genomföras i samverkan med Haninges bibliotek, något Tobias Hammarberg ser som särskilt värdefullt.

– Våra bibliotek är en fantastisk resurs som jag tror vi kan använda ännu bättre. Exakt hur det ska gå till är precis den typ av fråga som utredningen ska titta närmare på, precis som vilka kompetenshöjande insatser som behövs hos våra pedagoger, avslutar Tobias Hammarberg (L).

Förslag till vilka insatser som ska genomföras är planerat att behandlas i grund- och förskolenämnden under hösten 2019.

Bakgrund

Gällande strategi för ökad läskvalité för Haninges grundskolelever ska ses över i samband med uppdraget samt utvecklas till att omfatta även förskolan. Behovet av såväl personella som ekonomiska resurser för de insatser som föreslås ska redovisas. Utredningen ska redogöra för hur statsbidrag för de olika aktiviteterna kan användas för att stödja målgruppens läsförståelse. Insatserna ska omfatta grund- och förskolenämndens ansvarsområden samtidigt som folkbibliotekens och skolbibliotekens roller och ansvar för läsfrämjande insatser särskilt ska beaktas.

Enligt Kulturrådets definition innebär läsfrämjande insatser att

• Göra läsare av läskunniga
  • Öppna vägar till litteraturen för den som inte läser
  • Öka tillgången till en mångfald av litteratur på olika språk och i olika former för läsare i alla åldrar