Nu inför vi en skolakut i Haninge

Måndag 9 oktober 2023

I höst tar Haninge kommun ett viktigt steg för att stärka skolans stödstrukturer genom att öppna en skolakut som kommer att ligga i centrala Handen. Denna nya institution kommer att tjäna som en brygga för de elever som behöver extra stöd för att övervinna de hinder de står inför i sina akademiska och personliga liv.

Liberalerna i Haninge sätter alltid skolan först. Vi tror fast på att varje elev förtjänar en chans att lyckas, oavsett deras bakgrund eller de utmaningar de står inför. Som en del av vårt åtagande att förbättra Haninges skolor, har vi nu påbörjat arbetet med att etablera en skolakut. Skolan är särskilt utformad för att möta de elever som står inför extraordinära utmaningar och som har behov av en skolmiljö med tydliga ramar, regler och krav. Vi inser att traditionella metoder inte alltid fungerar för alla elever, och därför behöver vi innovativa lösningar som skolakuten.

Skolakuten kommer att vara en plats där elever som stör den reguljära undervisningen, har kriminella kopplingar, eller av andra anledningar behöver extra stöd, kan placeras på kort varsel. Genom att erbjuda dessa elever en anpassad miljö, hoppas vi kunna ge dem de verktyg de behöver för att komma tillbaka på rätt spår.

Det finns stora utmaningar med allt fler unga individer med kriminella kopplingar eller som riskerar att hamna på fel väg. Denna oroande trend är något som vi i Haninge inte kan ignorera. Den mest effektiva skyddsfaktorn och förebyggande åtgärden mot detta är en fungerande skolgång. Genom att säkerställa att dessa elever har tillgång till kvalitativ utbildning och stöd, kan vi hjälpa dem att bryta den negativa cykeln och bygga en ljusare framtid för sig själva.

Vi i Liberalerna är stolta över att leda denna satsning och ser fram emot att se de positiva effekterna av skolakuten i vår gemenskap. Vi tror att genom att investera i våra unga idag, skapar vi en bättre framtid för alla imorgon.

I Haninges skolor ska alla känna sig trygga, både lärare och elever. När skolans verktygslåda inte räcker till, och det finns elever som skapar störningar och otrygghet, behöver vi en skolmiljö som kan möta dessa elevers behov. Det för att säkerställa att de själva inte hamnar efter i sin skolgång, samtidigt som vi upprätthåller ordning och trygghet för andra elever och lärare, säger Nicole Forslund (L), kommunalråd

Läs mer och följ oss på vår Facebook-sida